Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Audi breidde in de zomer van 2021 zijn elektrische e-Tron-gamma aan de onderzijde uit met de Q4, die bijna prompt het gezelschap kreeg van een Sportback-afgeleide, met een schuiner aflopende kont. Met zijn lengte van 4,59 meter valt deze Q4 qua formaat pal tussen een Q3 en Q5. Technisch gezien rust hij op het elektrische MEB-platform van de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq. Zijn interieur en koffer (van 520 liter) zijn trouwens net zo ruim als bij die twee neven, maar dankzij een hoogwaardiger afwerking positioneert de Audi zich toch een trapje hoger. De hightech scheert hier hoge toppen, met als klapstuk een head-updisplay met augmented reality, dat zijn pijlen op de weg lijkt te projecteren.
De instapversie heet 45 en zet inmiddels286 pk op de achterwielen, terwijl de 55 e-Tron dankzij een tweede elektromotor op de voortrein 340 pk ontwikkelt en dus een vierwielaandrijver wordt. De 45 is echter ook beschikbaar als Quattro – met hetzelfde vermogen. Al deze versies rekenen op een grote batterij van 82 kWh (77 kWh netto) om een aantrekkelijk rijbereik voor te leggen (tot 559 kilometer in het geval van de 45). Allemaal kunnen ze 11 kW en driefasig laden aan een AC-laadstation en tot 175 kW aan een snellader. Alle versies bieden een uitstekend compromis tussen comfort en dynamiek.
De Audi Q4 is iets duurder (maar ook chiquer) dan zijn technisch identieke neefjes bij Volkswagen en Skoda. Maar hij kost wel minder dan een BMW X1 of Mercedes EQA met vergelijkbare prestaties, terwijl die een maatje kleiner uitvallen. Kortom, dit is een uitgekiend product, met een al even uitgekiende positionering.