De Audi S5, dat was een cabriolet, een coupé of een Sportback. Maar dat is verleden tijd, want anno 2025 prijkt die sportieve badge op het achterwerk van een berline of de daarop gebaseerde break. Dat is het directe gevolg van de strategische naamsverandering die de Duitse constructeur doorvoerde: de directe opvolger van de A4 werd immers als A5 aan het gamma toegevoegd.
Voortaan reserveert Ingolstadt de even typebenamingen voor elektrische e-Tron-modellen, die met verbrandingsmotoren krijgen een oneven modelnaam op de billen geplakt. Die nomenclatuur wringt nog een beetje, al zorgt een Audi zoals de S5 Avant er wel voor dat het gewenningsproces voorspoediger verloopt. En naam is ook maar een naam, nietwaar?
Hybride V6 TFSI Audi S5 Avant
Dat er nog steeds een dikke V6 onder de motorkap ligt, helpt natuurlijk ook. Het gaat om de bekende 3 liter-krachtbron die voortaan volgens de Miller-cyclus draait en nu ruggensteun krijgt van een turbo met variabele geometrie. Helemaal nieuw is de MHEV plus-technologie, een hybridesysteem op 48 volt dat een geëlektrificeerde generator (PTG of powertrain generator) gebruikt om het brandstofverbruik te drukken, om de hernemingen te boosten of om de motorrespons te optimaliseren.
Dit naast de versnellingsbak gemonteerde systeem haalt zijn energie uit een lithium-fosfaatbatterij van 1,8 kWh en zorgt ervoor dat je de S5 volledig elektrisch kan verplaatsten, bijvoorbeeld tijdens het parkeren of het aanschuiven in de file. Al is het je onderweg vooral om het extra duwtje in de rug te doen, tot 18 kW en zelfs 220 Nm bij volgas.
Prestaties Audi S5 Avant
In vergelijking met de soms extreme specificaties die elektrische auto’s tegenwoordig beloven, houdt de nieuwe Audi S5 het relatief bescheiden. De 3.0 TFSI combineert een piekvermogen van 367 pk met een maximumkoppel van 550 Nm, wat voldoende blijkt om in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten en een elektronisch geregelde topsnelheid van 250 km/u te halen.
Echt explosief kan je de V6 niet noemen, maar het gaat wel aardig vooruit. Zeker op de smalle, tussen diepe dalen en steile flanken kronkelende bergwegen waarop we de snelle Avant aan de tand kunnen voelen.
Rijgedrag Audi S5 Avant
De gerobotiseerde S Tronic met dubbele koppeling schakelt vlotter naarmate je het tempo opvoert en ook de Quattro-vierwielaandrijving met actief achterdifferentieel prefereert het snellere stuurwerk, waarbij je de indruk krijgt dat je rond de bocht geduwd wordt - de tijd dat snelle Audi’s synoniem waren voor onderstuur ligt gelukkig al een tijdje achter ons. Dat vlotte gevoel wordt verder verstrekt door de progressieve stuurbekrachtiging en de met 20 millimeter verlaagde sportophanging, die er samen met de adaptieve dempers voor zorgen dat het koetswerk van deze bijna 2 ton wegende Avant niet nodeloos gaat rollen.
Om een maximum aan energie te recupereren (tot 25 kW), wordt er deels afgeremd op de elektrische PTG-module. De wisselwerking met het klassieke remsysteem verloopt nagenoeg naadloos, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Je kan deze Audi heel diep in de bocht remmen, waarna je de gewichtstransfer kan gebruiken om de apex vlot maar veilig te ronden. Er valt een heleboel rijplezier te rapen, toch verkiest de S5 een eerder ingetogen, enigszins stijlvolle manier van voortbewegen. Met de S van snel en soepel.
Design Audi S5 Avant
Je moet goed kijken om de S5 te onderscheiden van de minder potente A5-varianten. Zijn verlaagde ophanging en standaard gemonteerde 19-duimvelgen zorgen voor een wat stoerdere pose, terwijl het honingraatmotief in het rooster en de grotere ventilatiesleuven op de neuspartij wat extra agressie onder de presentatie roeren. Bij twijfel bekijk je best de achterzijde: zelfs als je over de subtiele spoilerlip op de achterklep gekeken hebt, vertelt de achterdiffusor met twee dubbele uitlaatpijpen je luid en duidelijk welk vlees je in de kuip hebt.
Zoals het een echte S betaamt, draagt deze Audi bovendien aluminiumkleurige zijspiegels. Het interieur combineert een langs onderen afgeplat sportstuur met speciale stoelen die je meer zijdelingse steun geven tijdens het betere bochtenwerk. De zitpositie is ouderwets laag – een verademing in deze SUV-tijden.
Afmetingen Audi S5 Avant
Wat ook opvalt, is het flink gegroeide koetswerk van de S5. De Avant is 4,83 meter lang, maar die extra centimeters lijken weinig op te leveren. Hoewel de achterbank ook de knieën van rijzige volwassenen voldoende bewegingsruimte biedt, blijft het wat krapjes voor een wagen waarvan de wielbasis met 7 centimeter groeit. En ook het laadvolume valt wat tegen.
De koffer is niet meer dan 476 liter groot, met neergeklapte achterbank heb je tot 1.424 liter tot je beschikking. Dat is een stuk minder dan bijvoorbeeld een VW Golf Variant. Dat komt onder meer door de nieuwe PPC-architectuur die de in de lengte gemonteerde V6-motor zo ver mogelijk naar achteren legt, natuurlijk.
Verdict Audi S5 Avant
De nieuwe Audi A5 rijdt lekker ouderwets, zo zonder al te veel digitale franjes en virtuele hulpmiddeltjes. En dat aangename gevoel wordt enkel versterkt wanneer je met de dikke V6 van de S5 onderweg bent, eentje die zijn power op het asfalt zet via een bekwaam 4x4-systeem dat niet alleen een heleboel tractie biedt, maar ook het nodige stuurplezier garandeert. Uitbundig is deze Avant niet, maar wel snel en stijlvol. Weet je meteen waar die S voor staat.
Verwante testen
28-11-2024
13
23-10-2024
Eerste tests
Review Audi A5 (2025) - een nieuwe naam, een nieuw elan?
Een nieuwe naam, een nieuw platform, nieuwe technologie… en toch verandert er finaal eigenlijk niets. Maar niet getreurd, want...
6
21-09-2024
Korte tests
Review Audi RS 4 Avant Edition 25 (2024) - de laatsten zijn de besten
Audi viert 25 jaar RS 4 met deze RS 4 Avant Edition 25 Years. Leuk cadeau of was een...
11
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!