Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De dagen van de Q8 e-Tron zijn geteld, en daarmee ook die van de Brusselse fabriek die hem bouwt. Hij dateert van 2019, en in 2020 vulde Audi een dynamischer getekende Sportback-afgeleide toe aan het gamma – met een feller duikende daklijn die wat aan de hoofdruimte op de achterbank en het laadvolume knaagt. Oorspronkelijk heette het model gewoon ‘e-Tron’, maar bij de facelift van eind 2022 kregen beide koetswerkvarianten het voorvoegsel Q8 opgekleefd. Het onberispelijk afgewerkte interieur gooit nog altijd hoge ogen qua raffinement, technologie en zitcomfort, al mag je voor veel dingen extra in de buidel tasten.
Er zijn nog maar twee varianten van de Q8 e-Tron en Q8 e-Tron Sportback. De 55 is 300 kW sterk, maar komt dankzij een batterijpakket van liefst 114 kWh (106 netto) bijna 600 kilometer ver volgens de WLTP-cyclus. Terwijl die variant vooral inzet op comfort, staat er ook een meer dynamische versie in de catalogus: de SQ8 e-Tron, die een derde elektromotor toevoegt en zo 370 kW sterk is. Elk achterwiel krijgt daarbij een eigen motor, zodat vectoriële koppelverdeling mogelijk wordt. Dat verbetert de wendbaarheid gevoelig, al blijft het gewicht meespelen. Elke Q8 e-Tron beschikt over een driefasige interne omvormer (11 kW, 22 kW tegen meerprijs), terwijl snelladen aan een DC-laadpaal tot 170 kW kan, afhankelijk van de versie.
Door in te zetten op een voorbeeldig comfort, een puike afwerking en doordachte laadmogelijkheden heeft Audi een van de meest complete elektrische SUV’s in huis. Van de twee versies geniet de 55 onze voorkeur, al was het maar omdat hij wél een rijbereik haalt dat je op dit prijsniveau mag verwachten.