Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De e-Tron was in 2019 Audi’s eerste EV. In 2020 kreeg hij het gezelschap van een dynamischer getekende Sportback-afgeleide, met een feller duikende daklijn die wat aan de hoofdruimte op de achterbank en het laadvolume knaagt. In beide gevallen gooit het onberispeijk afgewerkte interieur hoge ogen qua raffinement, technologie en zitcomfort. Hou er wel rekening mee dat je voor veel dingen extra in de buidel mag tasten.
Beide koetswerkversies bestaan in drie varianten. De 50 Quattro houdt het bij een vermogen van 230 kW en een batterij van 71 kW, de 55 Quattro is 300 kW sterk en komt dankzij een batterijpakket van 95 kWh 100 kilometer verder volgens de WLTP-cyclus: 436 tegenover 336 kilometer – in de praktijk mag je daar echter telkens 100 kilometer aftrekken. Terwijl die twee varianten vooral inzetten op comfort, staat er ook een meer dynamische e-Tron in de catalogus: de S, die een derde elektromotor toevoegt en zo 370 kW sterk is. Elk achterwiel krijgt in deze sportversie een eigen motor, zodat vectoriële koppelverdeling mogelijk wordt. Dat verbetert de wendbaarheid gevoelig, al blijft het gewicht meespelen. Het hogere verbruik van de S doet ook het rijbereik opnieuw met 100 kilometer slinken. Elke e-Tron beschikt over een krachtige driefasige interne omvormer (11 KW, 22 kW tegen meerprijs), terwijl snelladen aan een DC-laadpaal tot 155 kW kan, afhankelijk van de versie.
Door in te zetten op een voorbeeldig comfort, een puike afwerking en doordachte laadmogelijkheden heeft Audi een van de meest complete elektrische SUV’s in huis. Van de drie versies geniet de 55 Quattro onze voorkeur, al was het maar omdat hij als enige in de praktijk een rijbereik haalt dat je op dit prijsniveau mag verwachten.