Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2020 gelanceerde 4-Reeks Coupé heeft in 2021 versterking gekregen van de Cabrio, die opnieuw teruggreep naar een stoffen kap. Beide modellen zijn nog steeds koetswerkvarianten van de 3-Reeks, maar dan met een slankere lijn... al zuigt vooral de neus met zijn enorme radiatorrooster alle aandacht naar zich toe. In het interieur zijn de verschillen kleiner. De 4-Reeks wil anderzijds wel leuker zijn om mee te rijden dan een 3: zijn koetswerk is stijver, zijn zwaartepunt ligt lager en zijn achterste spoor is wat breder. Het snediger stuur en de aangepaste onderstelafstelling maken het plaatje compleet. De M-ophanging met adaptieve schokdempers, sterkere remmen én actief sperdifferentieel blijft optioneel.
Er zijn in totaal zeven motorversies beschikbaar, allemaal standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat: de 420i (184 pk), 430i (245 pk) en 420d (190 pk, of als optie in het geval van de Coupé, 163) doen een beroep op een tweeliter-viercilinder; de 430d (286 pk), de M440d (340 pk) en de M440i (374 pk) worden aangedreven door een drie liter grote zes-in-lijn. Naargelang van de versie is vierwielaandrijving standaard of als optie beschikbaar. Het nec plus ultra blijft uiteraard de M4 (als Coupé en als Cabrio) die als Competition 510 pk levert. Een vermogen dat nu voor het eerst ook over de vier wielen verdeeld kan worden. De in 2022 geïntroduceerde CSL pakt zelfs uit met 551 pk, maar houdt het bij achterwielaandrijving.
De 4-Reeks Coupé & Cabrio zijn in essentie nog altijd variaties op het 3-Reeks-thema. Weliswaar met een sportievere missie, die ze uitdragen met een gewaagd design. Dat extra temperament smeekt haast om een zescilinder, zeker in het geval van de Coupé...