Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Met de in 2019 gelanceerde en in 2023 subtiel gefacelifte 8-Reeks wil BMW de Porsche 911 naar de kroon steken. Om die missie tot een goed einde te brengen rekent deze flink uit de kluiten gewassen luxecoupé (en -cabrio) op de CLAR-architectuur. Die doet een beroep op hoogwaardige materialen die lichtheid – alles is relatief – en stijfheid met elkaar verzoenen. De cabrioversie werd van meet af aan mee ontwikkeld, waardoor zijn meergewicht tot 80 kilogram beperkt blijft. Het rijgedrag schrijft sportiviteit in kapitalen. Een leuke ervaring, maar daarvoor betaal je wel de tol in de vorm van een stug opgehangen chassis, zelfs naar sportwagennormen. De Cabrio ijvert voor datzelfde Freude am Fahren, maar door de minder geslaagde onderdrukking van turbulenties rijmt die insteek minder met open ritten.
Aan de top van het gamma staat een 600 paarden sterke M8, als Coupé én Cabrio, maar de 4.4-V8 van 530 pk uit de M850i is bijna net zo begeerlijk. Daaronder vinden we nog een 3.0-zes-in-lijn (840i) en – jawel – een diesel (840d). Die laatste is een unicum in dit genre en levert een potige 320 pk, maar hij maakt deze 2+2-zitter nog wat zwaarder, terwijl de 8-Reeks sowieso al geen lichtgewicht is en allerlei technische hoogstandjes nodig heeft om al die kilo’s te verdoezelen.
De rentree van de 8-Reeks is geslaagd. Deze luxecoupé knoopt weer aan bij de traditionele merkwaarden van BMW en zet onversneden rijplezier boven aan de agenda. In de Cabrio zwakt dat gevoel lichtjes af. De M850i draagt de voorkeur weg: snel, levendig, onvermoeibaar, verfijnd en met een mooie klankkleur.