Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Vergeleken met zijn rivalen bij Audi en Mercedes is de BMW 5 Touring de enige die met zowel verbrandingsmotoren (inclusief plug-inhybrides) als in een volledig elektrische variant bestaat. Dat is dan het voordeel als je vanop een multitechplatform vertrekt. Het nadeel is dat deze 5 Touring niet de batterijcapaciteit of het rijbereik van de A6 Avant E-Tron evenaart. Zowel de eDrive 40, met achterwielaandrijving en 340 pk, als de M60 xDrive, met vierwielaandrijving en een ontzagwekkende 601 pk boogt op een 81,2 kWh-pakket. Het 400-voltsysteem laat snelladen tot 205 kW toe, waardoor in theorie 100 kilometer in 10 minuten kan worden geladen.
De cockpit is ruim, met een premium afwerking die op een paar plastics na het merkimago nakomt en een intuïtief infotainmentsysteem met een erg natuurlijke spraaksturing. De koffer biedt minimaal 570 liter aan opslagruimte, uitbreidbaar tot een handige 1.700 liter door de achterbank neer te klappen, wat de 5 Touring het imago van een verhuiswagen verleent, nochtans eerder een voorrecht dat BMW vroeger graag zijn rivalen gunde in ruil voor de medaille voor sportiviteit. Ondanks een geslaagd comfort, wordt die laatste claim waargemaakt door het hoge koppel, de nauwkeurige besturing, het lage zwaartepunt en de geslaagde adaptieve demping. Zijn afmetingen temperen de vreugde een beetje. Bij een zwierige rijstijl zakt het rijbereik wel snel onder 400 kilometer, en dat is op het randje voor een auto in deze prijsklasse.
BMW vult met de i5 Touring een behoefte in die effectief dringend om invulling vroeg. Als pakket stelt hij niet teleur, maar als elektrisch luxepaard was een groter rijbereik en sneller laden voor deze prijs wenselijk geweest.