Met de vierde generatie van de X3 wil BMW zijn positie in het premium SUV-segment verder versterken. De nieuwe X3 biedt concurrentie aan modellen zoals de Audi Q5 en Porsche Macan. En dan vooral die laatste gezien het accent op rijdynamiek. Het verschil is dat de X3 (nog) niet kan rekenen op een elektrische versie, want de opvolger voor de iX3 zal op een ander, speciaal EV-platform, de Neue Klasse, staan.
De voortaan 4,75 meter lange X3 draagt een moderne ontwerpstijl die oude en nieuwe elementen combineert, maar nogal massief oogt. Het interieur is uitgerust met een groot Curved Display, een verbeterd infotainmentsysteem met de nieuwste BMW OS9-software en nog altijd een iDrive-draaiknop. Het geheel voelt solide aan en valt ook ruim uit, met in de koffer minstens 570 liter voor spullen en bagage. Door de eenvoudig gehouden uitrustingslijnen is de X3 voortaan ook makkelijk te configureren.
De X3 staat op het verder verfijnde CLAR-platform en is beschikbaar is met verschillende aandrijflijnen, waaronder nog steeds diesel maar ook een plug-inhybride (30e) met een elektrische actieradius tot 90 kilometer. De M50, het topmodel in de reeks, haalt een indrukwekkende 393 pk uit een karaktervolle en opzwepende zes-cilinder-in-lijn. Hoewel de M50 erg potent voor de dag komt, blijft het model comfortabel en verfijnd in stedelijke omgevingen. Maar zoek bochtige wegen op en de beroemde sportiviteit van het merk wordt in gulle porties geserveerd.
Ook deze vierde generatie X3 blijft hondstrouw aan de sterke punten van BMW: dynamisch rijgedrag, premium uitstraling en praktische SUV-kwaliteiten. Wie nog niet toe is aan de elektrische Porsche Macan, weet waarheen.