Hoewel hij vasthoudt aan zijn vertrouwde CLAR-platform, verwijst de nieuwe BMW X3 uiterlijk wel naar de Vision Neue Klasse X-conceptcar, aangevuld met details van de elektrische iX en plug-inhybride XM en een snuifje X1 erdoorheen gemengd. Zijn flanken werden dan wel gladgetrokken en de wielkasten afgeplat, als geheel blijft de Beierse SUV in één oogopslag herkenbaar als X3.
Nieuwe niertjes
Dat komt door zijn algemene proporties, maar ook doordat de nieuwkomer trouw blijft aan de kenmerkende vouw die achter de voorste wielen vertrekt om zo de gordellijn visueel te accentueren. De ‘nieren’ in de neus werden (alweer) wat groter, en combineren nu verticale met schuine lamellen – behalve in de versies met M Pack; daar zijn de lamellen horizontaal. Ook de leddagrijverlichting in dubbele L-vorm is een maatje groter.
Eleganter is het allemaal misschien niet, moderner daarentegen zeker wel.
Koetswerk: afmetingen en koffer
Bij dat alles blijft de X3 in de eerste plaats ook trouw aan zijn roeping als gezinswagen. De nieuwkomer behoudt grosso modo de buitenafmetingen van zijn voorganger: generatie vier is welgeteld 34 millimeter langer (4.755 millimeter), 29 millimeter breder (1.920 millimeter) en 25 millimeter lager (1.660 millimeter). De wielbasis van 2.865 millimeter is zelfs identiek.
Kortom, ruim voldoende voor vijf inzitttenden en hun bagage, dankzij een koffer waarvan de inhoud varieert van 570 tot 1.700 liter. Of toch voor de klassieke benzine- en dieselvarianten; bij de plug-inhybride moet vrede nemen met 460 tot maximaal 1.600 liter. Afhankelijk van de gekozen motorvariant mag de X3 tot 2,5 ton slepen.
Opgefrist interieurconcept
Ook het interieur ging helemaal op de schop. Het dashboard maakt een minimalistische indruk, met een visuele hoofdrol voor het BMW Curved Display, bestaande uit een scherm van 12,3 duim voor de instrumenten met daarnaast een aanraakscherm van 14,9 duim voor alles wat infotainment betreft.
Kristalaccenten met geïntegreerde sfeerverlichting zorgen voor een chique toets, terwijl BMW voor de bediening teruggreep naar een mix van fysieke knoppen en touchpads met haptische feedback op stuur en middenconsole.
BMW OS9
Logischerwijs krijgt de X3 ook BMW’s jongste besturingssysteem aangemeten. Dat BMW OS9 staat onder meer in voor het infotainment, de BMW Live Cockpit Plus (of Professional als optie), de BMW Maps-onlinenavigatie en het head-updisplay, al dan niet aangevuld met augmented reality. Apple CarPlay en Android Auto zijn draadloos mogelijk, het systeem is geschikt voor over-the-airupdates en via het pack BMW Digital Premium kun je ook allerlei extra diensten en toepassingen ontgrendelen.
Dankzij de Quickselect-functie zouden de verschillende menu’s altijd vlot bereikbaar moeten zijn, al is er ook nog altijd een draai-en-drukknop op de middenconsole.
Motoren: benzine én diesel
Alle X3-versies zijn uitgerust met de vierwielaandrijving xDrive en met een achttrapsautomaat. Het gamma begint bij de tweeliter-viercilinders van de 20 xDrive en 20d xDrive, allebei voorzien van een mildhybride ondersteuning op 48 volt en goed voor respectievelijk 208 pk en 330 Nm en 197 pk en 400 Nm.
Bovenaan in het gamma vinden we de M50 xDrive, die liefst 398 pk en 540 Nm uit zijn drieliter-zes-in-lijn puurt en in 4,6 tellen naar 100 km/u sprint. Voor de 20 xDrive en 20d xDrive is dat 7,8 en 7,7 seconden. Merk op dat BMW de letter ‘i’ in de naam van de benzineversies voortaan weglaat.
En de elektrische BMW iX3?
Een elektrische variant van deze X3 komt er niet meer; de huidige iX3 wordt opgevolgd door een specifiek model in het Neue Klasse-gamma. Toch is er ook van deze nieuwe X3 een stekkervariant: de plug-inhybride 30e xDrive koppelt een tweeliter op benzine van 190 pk en 310 Nm aan een in de automaat ondergebrachte elektromotor van 184 pk en 250 Nm, en heeft in totaal 299 pk en 450 Nm ter beschikking.
Daarmee spurt deze plug-inversie in 6,2 seconden naar 100 en haalt hij een top van 215 km/u (140 km/u in elektromodus). De batterij met een nuttig vermogen van 19,2 kWh maakt een elektrisch rijbereik tot 90 kilometer mogelijk en kan ook driefasig worden opgeladen met 11 kW. Van een snellaadfunctie op gelijkstroom, zoals bij sommige concurrenten, is geen sprake.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!