Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige BMW X3 kwam begin 2018 op de markt en kreeg in de loop van 2021 een facelift, herkenbaar aan zijn bijgepoederde neus en aan zijn grotere scherm op de middenconsole. Het dashboard getuigt nog altijd van een erg klassieke aanpak, maar de comfort- en multimedia-uitrusting is helemaal bij de les. Zo zien we onder meer de bediening via handgebaren voor sommige functies. De achterbank blijft onderverdeeld in drie ongelijke delen (40/20/40-verhouding) en de koffer is qua inhoud vergelijkbaar met die van zijn rivalen. Als optie is een achterbank met verstelbare rugleuning verkrijgbaar.
Met zijn architectuur van een achterwielaandrijver kan de X3 nog altijd prat gaan op een ideale gewichtsverdeling en een uitstekend evenwicht, terwijl de ophanging tegelijkertijd zachter werd dan in vorige generaties. Ook de geluiddemping scoort goede punten. Het motoraanbod bestaat uit tweeliter-viercilinders en drieliter-zescilinders, met vermogens van 136 pk tot 480 pk. Allemaal beschikken ze over mildhybride ondersteuning, en daarnaast is er nog een puur elektrische versie (iX3) én een plug-inhybride. Die 30e flirt wel met de fiscaal zo belangrijke grens van 50 g/km: te grote velgen doen de interessante aftrekbaarheid voor professionals in rook opgaan.
De BMW X3 is ruim en functioneel, zonder dat zijn formaat onhandige proporties aanneemt. Tel daar zijn brede waaier aan aandrijfvormen bij, en zijn weggedrag, dat tot de meest homogene en dynamische in dit segment mag worden gerekend, en u begrijpt waarom dit een van de vaste waarden in deze categorie is.