Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De BYD Dolphin is een 4,29 meter lange cross-over die het midden houdt tussen een hatchback en een SUV. Binnenin neigt het dashboardontwerp naar overdaad. Het geheel is wel degelijk geassembleerd, ondanks nogal goedkope en krasgevoelige kunststoffen. De stoelen met hun geïntegreerde hoofdsteun zien er leuk uit, maar hun bekleding van imitatieleer voelt minder aangenaam aan. Goeie punten zijn er dan weer voor de binnenruimte achterin, die ronduit vorstelijk te noemen is. Zelfs de middelste plaats op de achterbank is comfortabel.
De dunne blade-batterij is van het lithium-ijzer-fosfaattype en bestaat in twee formaten: met 44,9 kWh bruto in combinatie met een elektromotor van 95 pk of 177 pk, en met 60,4 kWh en een elektromotor van 204 pk. Met de kleinste is in theorie een rijbereik van 340 kilometer mogelijk, maar de oplaadmogelijkheden zijn beperkt: maximaal 7 kW (eenfasig) op wisselstroom en slechts 60 kW aan een DC-snellader. De grote batterij is op dat vlak interessanter: 11 kW driefasig op wisselstroom en 88 kW op gelijkstroom. Hoewel de prestaties met de 204 pk-motor best pittig zijn, valt er weinig rijplezier te rapen: het stuur mist elke vorm van feedback, terwijl de soepele ophanging op een slecht wegdek aan het pompen slaat en de Chinese standaardbanden snel hun limieten tonen.
Geen enkele Europeaan kan tippen aan de uitstekende verhouding prijs-binnenruimte-rijbereik van deze BYD Dolphin, die ook nog eens degelijk uitgerust is. Verkijk je evenwel niet op de 204 pk van de topversie; een scheurijzer is deze Chinees allerminst. Dat aspect heeft een voor de rest sterk vergelijkbare landgenoot als de MG4 toch net iets beter voor elkaar…