Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Een maatje kleiner dan de Han vind je in het BYD-gamma sinds de zomer van 2023 de Seal, een vierdeurs die met zijn lengte van 4,80 meter qua formaat pal tussen een Tesla Model 3 en een Model S in zit. Al ligt vooral de vergelijking met de Hyundai Ioniq 6 voor de hand: de combinatie van een indrukwekkend lage Cx-waarde van 0,219 en een uiterst beperkt frontaal oppervlak mondt ook hier uit in een opmerkelijke gunstige stroomlijn (SCx van 0,51). Met alle voordelen van dien voor het verbruik… en het rijbereik. Met een volle lithium-ijzer-fosfaatbatterij van 82 kWh komt deze vierdeurs in theorie 520 tot 570 kilometer ver, afhankelijk van de gekozen versie.
De Seal is verkrijgbaar als achterwielaandrijver (met één enkele motor van 313 pk en 360 Nm) of met vierwielaandrijving, met één motor op elke as. Dankzij een totaalvermogen van 530 pk en 670 Nm sprint die laatste in minder dan 4 seconden naar 100 km/u. Dankzij zijn gestuurde ophanging (op de AWD-versies) en zijn zeer lage zwaartepunt gedraagt deze Chinese vierdeurs zich heel levendig en wendbaar. Des te spijtiger dan ook dat het stuur feedback mist. De rijhouding in de uitstekende stoelen is echter prima. Ruimte is er voor- en achterin volop, en de kwaliteitsindruk is uitstekend. De koffer van 402 liter wordt aangevuld met een bergvak in de neus… zelfs in de versies met twee motoren.
De Seal heeft alles om te charmeren, waarbij eerder dan de indrukwekkende spurtjes vooral de kwaliteit van het interieur en van het onderstel weet te beklijven. Met het product an sich is dan ook weinig mis. Alleen begeeft BYD zich hier op het terrein van de fleetmarkt, en het is nog afwachten in welke mate die bereid is deze Chinees te omarmen…