Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De vierde generatie van de Citroën C3 breekt niet alleen conceptueel met zijn voorganger, maar ook visueel. De cross-over is een SUV geworden en weg zijn de afgeronde vormen: alles aan dit nieuwe model is veel verticaler en hoekiger. Met als gevolg dat deze nieuwe C3 er groter uitziet dan vroeger, terwijl hij in werkelijkheid amper gegroeid is – behalve in de hoogte. Origineel zijn de verwisselbare Color Clips, waarmee je het koetswerk kunt personaliseren. Ook in het interieur is de metamorfose compleet. Voor een centraal aanraakscherm moet je wel het uitrustingsniveau Max kiezen. In de instapversie You kun je je smartphone in een specifieke houder steken, waarna die als interface dient. Ook de moduleerbaarheid is beperkt, met in diezelfde You een achterbankrugleuning in één stuk. De C3 wil dan ook een budgetauto zijn: terwijl de elektrische versie de Dacia Spring in het vizier neemt, wil de benzineversie een alternatief zijn voor de Dacia Sandero.
Onder de motorkap van deze benzineversie ligt de drukgevoede 1,2-liter van 100 pk en 205 Nm, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het gaat om een evolutie van de PureTech-krachtbron van wijlen PSA, maar dan met een ketting in plaats van een distributieriem. Tijdens het rijden geeft de C3 op benzine een lichtvoetige indruk, mede dankzij zijn gewicht van slechts 1.076 kilogram. Verder pakt hij uit met een goed rijcomfort, met dank aan het Advanced Comfort-ontwerp van zowel de ophanging als het zitmeubilair.
Ondanks zijn bijzonder interessante instapprijs combineert de Citroën C3 1.2 Turbo een karaktervolle persoonlijkheid met gezond verstand en een degelijk comfort. Een geknipte rivaal dus voor de Dacia Sandero.