Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De C5 Aircross werd gelanceerd in 2018 en vernieuwd in 2022, maar nadert het einde van zijn carrière, met een opvolger gepland voor 2025. Ondanks zijn naar autonormen al bejaarde status blijft de look van het huidige model origineel, zowel qua carrosserie als interieur. Binnenin doen de Advanced Comfort-voorstoelen hun naam alle eer aan. De koffer is zeer ruim, terwijl de achterbank bestaat uit drie afzonderlijk verschuifbare, verstelbare en neerklapbare stoelen.
Onder de motorkap werd het aanbod gestroomlijnd, maar er blijft genoeg keuze. Er is een dieseloptie (130 pk met automaat) of een plug-inhybride (225 pk, met een officiële elektrische actieradius van 64 kilometer), maar ook een 136 pk sterke hybride benzineversie op 48 volt (met gerobotiseerde ë-DCS6-versnellingsbak). De elektromotor geeft de verbrandingsmotor een duwtje in de rug bij het accelereren, maar kan de auto ook zelf aandrijven, zolang je het gaspedaal niet te hard intrapt. Deze hybride vervangt ook de (kwetsbare) distributieriem van de oude PureTech door een ketting. In ieder geval maakt de C5 Aircross nog altijd vooral indruk door zijn comfort: zijn schokdempers met hydraulische aanslagpunten geven deze Fransman een wegcontact dat qua zachtheid zijn gelijke niet vindt in dit segment. Dat betekent meteen ook dat sportieve bestuurders hier niets verloren hebben.
De C5 Aircross is een goede SUV voor het hele gezin: prettig om mee te leven dankzij de moduleerbaarheid van een monovolume. Hij is ook uiterst comfortabel, goed geprijsd en biedt een interessant motorenaanbod. Een auto dus die zijn klanten niet teleur zal stellen. Tenzij je een razende bochtentrekker bent, want daar leent deze Citroën zich minder toe.