Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Formentor was eind 2020 het eerste eigen model van Cupra, het recent opgerichte zustermerk van Seat. Onderhuids is deze cross-over verwant aan de Ateca, maar daarmee vergeleken is hij wel iets langer, en vooral bijna 10 centimeter lager. Zijn geheel eigen kleedje is rijkelijk voorzien van vouwen en naden, en zeker niet onaangeaam om naar te kijken. Het interieur combineert een sportieve sfeer met een verzorgde afwerking, en de connectiviteit is uiterst modern. Helaas blijven er daardoor bijna geen fysieke knoppen meer over, en dat is toch even wennen. De achterpassagiers hebben alle ruimte, een laadvolume van 420 liter is daarentegen niet bijster indrukwekkend voor een cross-over van 4,45 meter.
De wegligging is bijzonder efficiënt, maar ondanks de sportieve set-up van de ophanging blijft ook het comfort overeind, zeker met de gestuurde schokdempers in de Comfort-stand. Hét sportieve uithangbord van het Formentor-gamma is de VZ5, met in de neus de drukgevoede en indrukwekkend klinkende 2.5-vijfcilinder uit de Audi RS 3 en RS Q3, goed voor 390 pk en voorzien van een driftmodus. Maar de Formentor bestaat in een heel gamma, met ook meer bescheiden benzines en diesels (vanaf 150 pk) én twee plug-inhybrides (204 en 245 pk), die allebei fiscaal aantrekkelijk zijn voor professionals.
De eerste ‘echte’ Cupra is een schot in de roos: de Formentor combineert een suggestieve look met heel veel uitstraling, een goed algemeen comfort en een efficiënt onderstel. Bovendien is zijn motorenpalet erg uitgebreid. Voor een merk dat nog alles te bewijzen heeft, is de prijs echter niet mals.