Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Wie de FR-uitvoering van de Seat Leon niet ver genoeg vindt gaan, kan nog altijd gaan aankloppen bij zustermerk Cupra. Dat tooide de ‘Spaanse Golf’ met alle sportieve opsmuk die je van een hot hatch mag verwachten, al blijft het allemaal behoorlijk beschaafd en minder opzichtig dan we van Cupra gewend zijn. Het interieur is dan weer overgenomen uit de Seat-kopij, op enkele logo’s en menu’s en de prima steunende kuipstoelen na. Ook de 10 duim grote aanraakinterface is hier van de partij, met daaronder de onhandige schuifbalken om het volume en de temperatuur te regelen.
De rijdynamiek plukt de vruchten van het verlaagde sportonderstel, in combinatie met een aangepaste stuurinrichting en de adaptieve DCC-schokdempers waarover de Cupra sowieso beschikt. Oorspronkelijk was de Cupra Leon er enkel met de krachtige tweeliter-TSI, die in de voorwielaangedreven vijfdeurs ‘slechts’ 300 pk sterk is (de Break heeft door zijn vierwielaandrijving recht op 10 pk extra). In de herfst van 2022 werd het gamma echter uitgebreid met redelijker benzinevarianten (1.5 TSI van 150 pk en 2.0 TSI van 190 pk). Daarnaast zijn ook de twee plug-inhybride varianten (204 en 245 pk) nog altijd van de partij, die in de praktijk 40 à 50 elektrische kilometers uit hun batterij van 12,8 kWh halen. Door hun lage CO2-uitstoot zijn ze allebei fiscaal aantrekkelijk in een bedrijfscontext.
De sportiefste Leons heten tegenwoordig Cupra. Binnen dat plaatje past vooral de soepele en temperamentvolle 2.0 TSI van 300 pk. De plug-inhybrides zijn vooral aanlokkelijk door hun fiscale voordeel, maar hebben niet het karakter van de TSI. Bovendien zijn ze door hun kleinere koffer ook wat minder praktisch.