Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Cupra is het sportieve zustermerk van Seat. Deze break is dan ook met name gericht op sportief ingestelde gezinnen. Het begint allemaal met een lichtjes ‘gepimpt’ koetswerk, opgedirkt met specifieke velgen. Binnenin vinden we sportieve voorstoelen die het lichaam goed ondersteunen. De sportieve aankleding van deze gezins-Cupra doet echter geen afbreuk aan de functionaliteit ten opzichte van de Seat Leon Break waarvan hij is afgeleid. Zijn kofferruimte is dus nog even groot, maar het in- en uitladen gaat niet altijd even vlot vanwege de dikke achterbumper. En voorin is de ergonomie dubieus, doordat traditionele knoppen werden vervangen door touchpads.
Ten opzichte van zijn Seat-evenknie rust deze break op een stuggere en verlaagde ophanging met gestuurde schokdemping. De wegligging is gezond, nauwkeurig en efficiënt. De motoren zijn dezelfde als in de vijfdeursuitvoering, met dat verschil dat de krachtigste benzine hier 310 pk ontwikkelt in plaats van 300. Samen met die kleine vermogensboost krijgt de krachtigste Cupra Leon Break er ook vierwielaandrijving bij. Alle andere varianten houden het bij voorwielaandrijving, van de 1.5 TSI (150 pk) tot de twee plug-inhybrides (204 en 245 pk), die fiscaal aantrekkelijk zijn voor bedrijven. Nadeel is wel dat hun batterij 150 liter aan bagageruimte inpalmt...
Deze sportief ogende break is een origineel aanbod in zijn segment en richt zich op actieve gezinnen. Ten opzichte van de Seat Leon Break waarvan hij is afgeleid, voegt hij een extra dosis dynamisme toe, zonder iets aan functionaliteit in te boeten. Tenzij dan als plug-inhybride, maar die compenseren dat ongemak met hun belastingvoordeel.