Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De derde generatie van de Sandero debuteerde eind 2020 en is volledig nieuw. En opvallend: hij maakt niet langer gebruik van afgeschreven Renault-technologie, maar bouwt voort op de moderne CMF-B-architectuur die ook dient voor onder meer de Renault Clio en de Nissan Juke. Er is ook nog altijd een Stepway-uitvoering, voorzien van een 4,1 centimeter hogere bodemvrijheid en een SUV-achtige bodykit. Binnenin blijven de kunststoffen hard en is de vormgeving vooral functioneel. Heel wat nieuwe uitrusting tilt het comfort naar een hoger peil.
Voorin is de rijhouding sterk verbeterd; achterin is de beenruimte meer dan behoorlijk. Een zeldzaamheid is dat de middelste achterste plaats perfect bruikbaar ist. De koffer heeft een mooi volume van minimaal 299 tot zelfs 372 liter onder de hoedenplank. Door zijn bredere spoor en een hoogwaardigere ophanging zet de rijdynamiek een flinke stap vooruit. Zonder aan het rijcomfort te verzaken, want het algemene compromis overtuigt. Het motorpalet is echter beperkt: de atmosferische 1.0 SCe 65 valt in deze 4,09 meter lange stadsauto een maat te licht uit, zodat de keuze voor de 1.0 TCe 90 bijna een evidentie wordt. Een diesel is er niet meer, maar voor de veelrijder kan de Eco-G een valabel alternatief zijn.
Door over te schakelen op een veel modernere basis komt de derde generatie van de Dacia Sandero verleidelijker voor de dag dan ooit... Akkoord, van zijn interieur word je nog altijd niet vrolijk, terwijl het motorpalet zijn beperkingen heeft, maar de prijzen blijven bijzonder scherp als je ziet wat je ervoor terugkrijgt.