Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Met hun compactere middenmotorarchitectuur hebben de respectievelijk in 2021 en 2022 gelanceerde Ferrari 296 GTB en 296 GTS (met een wegklapbare hardtop) een design dat doet denken aan de laatste creaties van het merk, en dan vooral aan de SF90 Stradale – net als die laatste gaat het hier trouwens om plug-inhybrides. De 296 is korter en smaller dan de F8 Tributo en moet wendbaarder zijn dankzij een 5 centimeter kortere wielbasis. Het interieur is gemodelleerd naar dat van de SF90 Stradale en dus ook voorzien van twee schermen: een eerste in het dashboard voor de noodzakelijke rijgegevens, en een tweede voor de passagier. Deze ‘kleine’ Ferrari met achtergeplaatste middenmotor wisselt zijn traditionele (drukgevoede) V8 voor een redelijker 2.9-V6-biturbo – niet de ‘Nettuno’ uit de Maserati MC20, maar een volledig eigen ontwerp. De krachtbron ontwikkelt 663 pk en wordt bijgestaan door een elektromotor van 167 pk.
Het gecombineerde vermogen bedraagt dus 830 pk, wat in combinatie met een drooggewicht van 1.470 kilogram (70 kilo meer voor de GTS) een verhouding gewicht-vermogen oplevert van 1,77 kg/pk (1,85 voor de GTS). Geen wonder dus dat deze hybride Ferrari’s van 0 tot 100 km/u accelereren in 2,9 seconden en al na 7,3 seconden 200 km/u halen (7,6 voor de GTS). De topsnelheid bedraagt 330 km/u. Het vermogen wordt naar de grond gesluisd via een gerobotiseerde achtversnellingsbak met dubbele koppeling. Zoals de SF90 Stradale kan de Ferrari 296 dankzij een batterij van 7,45 kWh ook volledig elektrisch rijden (25 kilometer), maar hij blijft onder alle omstandigheden een achterwielaandrijver.
Met de 296 GTB en GTS omarmt Ferrari de elektrificering nog wat harder. Waarbij de Italianen met hun ‘baby-GT’ vooral bewijzen dat een bijkomende stroomstoot niet noodzakelijk ten koste hoeft te gaan van rijplezier of beleving. Integendeel zelfs.