Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
In 2016 maakte de Tipo zijn comeback in het Fiat-gamma, en eind 2020 kregen de verschillende koetswerkvarianten een goed zichtbare facelift. Die had uiterlijk vooral gevolgen voor de neus (nu met ledlichten) en bracht binnenin hertekende stoelen mee, net als een opgefrist dashboard met digitale instrumenten (op een scherm van 7 duim), terwijl op de middenconsole plaats is voor een aanraakinterface van 7 of 10,25 duim. Daarnaast deed ook een Cross-uitvoering haar intrede, die stoer aangekleed is en 4 centimeter hoger van de grond staat.
Onder de motorkap ruilde de Tipo zijn atmosferische 1.4-benzine in voor de modernere 1.0-turbo uit de ‘FireFly’-familie, die helaas enkel wordt aangeboden in combinatie met een manuele versnellingsbak. Sinds 2022 is de Tipo ook verkrijgbaar met een mildhybride 1.5-viercilinder die goed is voor 130 pk en standaard een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling gebruikt. Dieselrijders kunnen nog altijd rekenen op de beproefde 1.6 MJET (eveneens 130 pk). Het weggedrag van deze Italiaan is complexloos, maar gezond, waarbij enkel een wat vaag stuur wat roet in het eten strooit.
De Fiat Tipo is een sobere, ruime en stijlvolle middenklasser die efficiënt rijdt en ook nog eens betaalbaar uitvalt, zonder daarom kaalgeplukt te zijn. De Cross is een leuke aanvulling in het gamma, net als de de recente aandrijfgehelen. Bovendien blijven de prijzen nog altijd relatief interessant.