Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De derde generatie van de Ford Kuga, uit 2020, is nog altijd sterk verwant met de Focus – met dat verschil natuurlijk dat je hier een stuk hoger zit. In plaats van analoge tellers zijn digitale instrumenten verkrijgbaar, en ook een hypermodern geconnecteerd multimediasysteem behoort tot de mogelijkheden. Hoewel de kwaliteitsindruk van het Focus-dashboard voor dit duurdere segment wat ondermaats is, gooit de Kuga wel hoge ogen met zijn ergonomie: in tegenstelling tot heel wat concurrenten houdt hij vast aan klassieke bedieningsknoppen in plaats van je voor elke handeling door te verwijzen naar het aanraakscherm (dat hier 8,3 duim groot is). De achterste zitplaatsen zijn bijzonder ruim, en daarbovenop is de achterbank ook nog eens verschuifbaar.
Op zijn Focus-onderstel rijdt deze Kuga dynamisch en tegelijk comfortabel. Het motorenpalet is uitgebreid, met naast klassieke benzines (EcoBoost, 120 of 150 pk, manuele versnellingsbak of automaat) en een diesel (EcoBlue, 120 pk, enkel automaat) ook nog verschillende gradaties van hybridisering, van een zelfladende full hybrid (2.5 HEV van 190 pk) tot een fiscaal aantrekkelijke plug-inhybride (2.5 PHEV van 225 pk). Die laatste haalt in de praktijk 50 tot 70 elektrische kilometers uit een volle batterij van 14,4 kWh.
De Ford Kuga serveert net zoveel rijplezier als de Focus waarmee hij zijn basis deelt. Daarnaast kan hij rekenen op een ruim en moduleerbaar interieur, en op een uitgebreid gamma waarin verschillende gradaties van elektrificering vertegenwoordigd zijn. Bovendien zijn de prijzen best scherp.