Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in de zomer van 2021 gelanceerde Ioniq 5 is de eerste EV op het nieuwe E-GMP-platform van Hyundai/Kia. Afgaande op de foto’s zou je het niet zeggen, maar met een lengte van liefst 4,63 meter meet deze vijfdeurs zich eerder met een middelgrote SUV. Dankzij een immense wielbasis is de beenruimte achterin royaal, en de vlakke vloer en volledig vrije ruimte onder de middenconsole maken dat het interieur bijzonder luchtig aanvoelt. Voorin kijk je uit op een knap afgewerkt dashboard, waarin grote (aanraak)schermen de show stelen. Door de inbouw van de motor achterin ligt de koffervloer vrij hoog, al krijg je er wel nog altijd 527 liter in. In de neus beschik je nog eens over een bergvak van 57 liter.
De Ioniq 5 is te krijgen in drie versies. Twee hebben er enkel een motor achteraan (van 170 of 228 pk en een accu van respectievelijk 58 of 77 kWh), de topversie heeft op beide assen één motor (van 100 respectievelijk 225 pk) en is altijd voorzien van het grote batterijpakket. Het nieuwe E-GMP-platform heeft een 800-voltarchitectuur (zoals bij de Porsche Taycan en Audi e-Tron GT), wat supersnel laden mogelijk maakt: tot 220 kW aan een DC-lader, in theorie genoeg om aan zo’n supersnelle paal de batterijlading op minder dan 20 minuten tijd van 10 weer naar 80 procent te brengen. De achterwielaangedreven versie met grote batterij komt in theorie 507 kilometer ver.
De Ioniq 5 is perfect met zijn tijd mee. Niet alleen door zijn aandrijvingstype en zijn talrijke en uitgesproken hightech voorzieningen, maar ook en vooral omdat hij er alles aan doet om het zijn bestuurder en passagiers naar hun zin te maken. Kortom, een zeer aangename en overtuigende ontdekking.