Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Samen met de Toyota Mirai is deze Nexo de enige auto met brandstofcel op onze markt. Een moedige wissel op de toekomst, maar vandaag vooral een statement: op dit moment zijn er nog altijd amper waterstoftankstations in ons land (binnenkort zouden dat er... zeven moeten zijn). Terwijl de vroegere brandstofcelauto’s van Hyundai allemaal adaptaties van bestaande modellen waren, werd de Nexo, die in 2018 zijn debuut maakte, van meet af aan ontworpen als waterstofauto. En dat voel je: deze auto is af. Hij rijdt ‘zen’ en comfortabel, pakt uit met een hele rist semiautonome snufjes en is door de afwezigheid van een omvangrijk batterijenpakket net zo ruim en praktisch als een normale auto.
De Nexo maakt zijn stroom zelf aan op basis van waterstof, afkomstig uit drie reservoirs met een capaciteit van 6,33 kilogram in totaal. In een vijftal minuten zijn die opslagtanks gevuld volgens een automatisch procedé, vergelijkbaar met het tanken van CNG of lpg. De Nexo is daarnaast ook voorzien van een kleine batterij waarin hij de stroom opslaat die hij recupereert bij het remmen, en die de brandstofcel bijstaat bij plotse acceleraties. Zijn grote voordeel ten opzichte van een klassieke elektrische auto is dat hij een rijbereik van 600 kilometer kan halen, mits je hem als een brave huisvader behandelt.
De Nexo is een pionier die al naar de dag van overmorgen kijkt. Hij haalt een interessant rijbereik, zit goed in elkaar en rijdt aangenaam. Maar de hoge prijs en vooral het gebrek aan tankstations staan zijn carrière voorlopig in de weg.