Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Jaguars grootste SUV kreeg in de herfst van 2020, oftewel vier jaar na zijn lancering, een facelift en onderging voor 2023 een kleine technologische update. Dankzij zijn forse wielbasis biedt deze Brit achterin veel binnenruimte, maar het is wel een vijfzitter. Voorin heerst een moderne sfeer, maar inzake afwerkingskwaliteit moet de Jaguar nog altijd zijn meerdere erkennen in de Duitse concurrentie. Alle versies beschikken over vierwielaandrijving, al ligt de klemtoon op de achterwielen. Bos- en veldwegen zijn voor deze SUV geen probleem, maar toch komt zijn potentieel pas optimaal tot zijn recht op het asfalt, waar hij overtuigt door zijn aangenaam lichtvoetige, nauwkeurige en levendige rijgedrag. Het veercomfort betaalt daarvoor de tol, want de ophanging is aan de harde kant.
Het volledig drukgevoede motorpalet omvat drie benzines (249 tot 550 pk voor de sportieve SVR), drie diesels (163 tot 300 pk) en een plug-inhybrideversie die 404 pk haalt uit de combinatie van een 2.0-benzine en een elektromotor. De batterij van die P400e werd begin 2023 vergroot van 17,1 naar 19,2 kWh, wat in theorie een elektrisch rijbereik mogelijk maakt van voortaan 65 in plaats van 53 kilometer (WLTP) en bovendien de CO2-normuitstoot deed dalen. Ze kan trouwens worden opgeladen aan een snellader op gelijkstroom. Weet wel dat de plug-invariant een kleinere en minder praktische koffer heeft.
Deze grote Jaguar-SUV biedt een uitgesproken rijplezier, flink wat binnenruimte en een best aantrekkelijke lijn. Een interessant alternatief voor de klassieke Duitse premium-SUV’s, temeer omdat hij ook te krijgen is als plug-inhybride.