Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De tweede generatie van de XF Sportbrake, uit 2017, is een flink uit de kluiten gewassen break van bijna 5 meter lang. Binnenin kun je de sfeer gerust luxueus noemen. De uitrusting is modern, met snufjes zoals een open dak dat je kunt bedienen met een handbeweging in de lucht. Deze break heeft een aantrekkelijk laadvolume van 565 liter, en door de drie delen van de achterbank (40/20/40-verhouding) neer te klappen ontstaat een perfect vlakke laadvloer én een volume van 1.700 liter. In 2020 kreeg deze Jaguar een volledig nieuw dashboard – met onder andere een groter en gemoderniseerd aanraakscherm – en nieuwe stoelen.
Net zoals de vierdeurs-XF doet de Sportbrake grotendeels een beroep op aluminium voor zijn structuur. Met behulp van luchtveren op de achteras rijdt de break net dat tikkeltje comfortabeler dan de berline. En hoewel hij 70 kilo meer op de weegschaal zet, komt hij even dynamisch voor de dag en vertoont hij een levendig en efficiënt weggedrag. De motoren zijn dezelfde als die in de vierdeurs: de keuze is beperkt tot de mildhybride D200 en de P250 op benzine, maar van een fiscaal interessante plug-inhybride is geen sprake. Beide motorversies kan je bestellen met achterwielaandrijving, de diesel desgewenst ook als AWD.
De XF Sportbrake combineert een elegante lijn met een aantrekkelijk laadvolume en een aangenaam dynamisch weggedrag. Als kers op de taart draagt hij ook een competitief prijskaartje, zeker als je ook nog eens naar de standaarduitrusting kijkt. Het motorpalet is echter weinig uitgebreid, en vooral het ontbreken van een plug-inversie wordt steeds problematischer.