Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Huracan volgde in 2014 de Gallardo op, en omdat hij op een breder publiek mikt, ziet de ‘kleine’ Lamborghini er minder opzichtig uit dan grote broer Aventador. Onder de geavanceerde lichtgewichtcarrosserie schuilt een chassis waarvan de basisstructuur nog altijd van aluminium is, maar onderdelen van met koolstofvezel versterkte kunststof verbeteren zowel het gewicht als de stijfheid. Deze door een atmosferische V10 aangedreven Lamborghini bestaat ook als Spyder, met een softtop die in 12 seconden onder een bult verdwijnt.
Het gamma werd in 2022 versterkt met de Tecnica, een versie die zich tussen de Evo en de STO positioneert. Hoewel de Tecnica even krachtig is als de vierwielaangedreven Huracan (640 pk en 565 Nm, tegenover 610 pk en 560 Nm voor de ‘gewone’ RWD), houdt hij het bij achterwielaandrijving, wat mogelijk wordt gemaakt door het LDVI-systeem (Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata), het neusje van de zalm wat elektronische, actieve rijhulpsystemen betreft. Dat kan dankzij een omvangrijk elektronisch netwerk dat de gegevens optekent en verwerkt, inwerken op de magnetische schokdemping, de adaptieve tractiecontrole, de door de remmen aangestuurde vectoriële koppelverdeling, het stuur en de actieve achteras. Lamborghini heeft nog leuks in petto, want de Huracan komt binnenkort als verhoogde Sterrato. Een rallyversie, zeg maar.
De Huracan is zowel geschikt om te flaneren als om je uit te leven op een circuit. Praktische aspecten zoals een makkelijke instap, binnenruimte of laadvolume zijn hier van ondergeschikt belang. Maar hoe dan ook laat zijn temperament niemand onbewogen.