Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Ook Lamborghini heeft de SUV omarmd. Tot ontsteltenis van de puristen misschien, maar anderzijds leverde die beslissing het merk een heel pak nieuwe klanten op. De indrukwekkende Urus is liefst 5,11 meter lang en biedt binnenin plaats aan vier of vijf inzittenden én bagage. Voorin doet het interieur nog altijd aan een jetfighter denken. Onderhuids deelt de Urus zijn MLB-platform met de andere grote SUV’s binnen de Volkswagen-familie (Audi Q7, Bentley Bentayga, Porsche Cayenne en Volkswagen Touareg), maar Lamborghini was het natuurlijk aan zijn standing verplicht om op sportief vlak het verschil te maken met die vier neven. Om zijn hoge gewicht te compenseren is de Urus gewapend met vierwielaandrijving, een meesturende achteras, actieve antirolstangen en een achterdifferentieel met vectoriële koppelverdeling. Dat maakt deze grote SUV bijzonder efficiënt... en snel!
Deze Lamborghini krijgt standaard een stel koolstofceramische remmen mee, en dat is nodig ook met de 650 of in de in 2022 geïntroduceerde S of Performante zelfs 666 pk en 850 Nm die de (Duitse) vierliter-V8-biturbo ontwikkelt. Daarmee sprint deze SUV van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden (3,3 voor de Performante), en vandaar verder naar een topsnelheid van dik 300 km/u. En het strafste van al: het comfort blijft tegelijkertijd vrij behoorlijk voor een dergelijk sportief monster.
Draai of keer het zoals u wilt, in het luxesegment doen SUV’s het tegenwoordig beter dan coupés. En dus is ook Lamborghini overstag gegaan. Maar niet zomaar, want de Urus is niet alleen bloedsnel, maar hij is ook veruit de meest temperamentvolle van zijn segment.