Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2019 gelanceerde UX profileert zich als een cross-over, en houdt het midden tussen een berline en een SUV. De UX onderging onlangs een update die een infotainmentsysteem van de jongste generatie omvat, de introductie van een F Sport Design-uitvoering en nieuwe interieur- en koetswerkkleuren. Aan beenruimte achterin is geen gebrek, maar de middelste zitplaats op de achterbank is vrij smal uitgevallen. En de koffer is klein en onhandig. Onder zijn specifieke kleedje verbergt de hybride UX de technische basis van de Toyota C-HR, waar hij ook zijn aandrijfgeheel haalde: naast de volledig elektrische 300e is de UX enkel leverbaar als 250h, met een combinatie van een tweeliter-benzine en een elektromotor met een systeemvermogen van 184 pk. De kleinere batterij kan alleen onderweg worden bijgeladen, door de vertragingsenergie te recupereren, of door middel van de benzinemotor. Zuiver elektrisch rijden kan in het beste geval gedurende 2 à 3 kilometer.
Bij een rustige rijstijl blinkt deze aandrijflijn uit door haar lage dorst en haar zachte werking. Onder zware belasting wordt de benzinemotor daarentegen hoog in de toeren gehouden. Bij de standaardversie gaat het vermogen enkel naar de voorwielen, maar Lexus biedt ook een AWD-versie aan. Een tweede elektromotor op de achteras drijft in dat geval de achterwielen aan... maar ook dan blijft het totale vermogen 184 pk bedragen. Al bij al lijkt het nut van deze 4x4-variant ons beperkt, aangezien ook de voorwielaangedreven UX al bijzonder efficiënt en comfortabel rijdt.
Deze chique cross-over weet met zijn concept en technologie de huidige tijdgeest goed te vatten. Een van de grootste pijnpunten is het uitrustingsbeleid, dat je meteen verplicht te upgraden naar een soms veel duurdere versie als je deze of gene uitrusting wilt.