Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Ghibli, de moderne opvolger van een legendarische Maserati-naam, beleeft zijn laatste dagen alvorens de nieuwe Quattroporte in 2025 zijn rol opslokt. Het model dateert dan ook al uit 2013, maar kan desalniettemin bogen op een uitgebreid arsenaal aan rijhulpsystemen. Deze vierdeurs oogt als een ingekorte Quattroporte en strikt genomen is hij dat ook: hij is 29 centimeter minder lang (waarvan 17 centimeter op conto komt van de wielbasis) en 2 centimeter lager. Niettemin is hij achterin nog altijd voldoende ruim. In koffervolume moet hij amper 30 liter toegeven op zijn grote broer, maar de te lage opening bemoeilijkt wel de toegankelijkheid.
De Ghibli is enkel nog leverbaar met twee drukgevoede benzinemotoren, beide gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De drieliter-V6 van 430 pk uit de Modena biedt in combinatie met vierwielaandrijving stevige prestaties (de achterwielaangedreven basis-V6 van 350 pk wordt niet meer aangeboden), die herinneren aan de machtige Trofeo die uit het gamma is verdwenen. Als instapmodel is er de GT, met een tweeliter-viercilinder die hulp krijgt van een kleine elektromotor op 48 volt, samen goed voor 330 pk. Een mildhybride dus, en met zijn WLTP-uitstoot van in het beste geval nog altijd 183 g/km CO2 zeker geen fiscaal wonder.
De fraai getekende Ghibli trekt resoluut de kaart van het rijplezier - zelfs in zijn tweeliterversie. Als kleine speler heeft Maserati het op vele vlakken echter moeilijk de Duitse referenties het vuur aan de schenen te leggen, terwijl je die prestigieuze merknaam wel stevig betaalt.