Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Ze zien er misschien vertrouwd uit, maar toch zijn deze GranTurismo en GranCabrio, die respectievelijk medio 2023 en in 2024 werden gelanceerd, volledig nieuw ontworpen, met een voornamelijk aluminium structuur. Deze coupé en cabrio strekken hun rondingen uit over een lengte van bijna 5 meter, verpakt in een erg sierlijk kleedje. Het interieur is al even elegant en de afwerking is erop vooruitgegaan, met chique materialen en over het algemeen een goede kwaliteitsindruk, al zijn er bij nadere inspectie nog wel onvolkomenheden. De twee achterste plaatsen zijn voldoende ruim voor volwassenen, althans voor korte ritten, en ook de bagageruimte is toereikend.
Onder de motorkap zul je geen atmosferische V8 vinden: het model maakt gebruik van de drie liter grote Nettuno-V6 met dubbele turbo die we kennen van de MC20. Zijn motorklank stelde ons wat teleur, behalve dan in de rijmodi ‘Sport’ of ‘Corsa’, waarin hij de teugels wat uitbundiger laat vieren. De V6 levert een vermogen van 490 (Modena) of 550 pk (Trofeo), dat naar alle vier de wielen wordt gestuurd via de uitstekende achttrapsautomaat van ZF, die zowel soepel als snel zijn werk doet en daardoor als gegoten bij deze GT en cabrio past. Het uitgebalanceerde chassis met gestuurde schokdempers (en een 52-48-gewichtsverdeling) biedt een goed compromis tussen dynamiek en comfort.
De nieuwste Maserati GranTurismo en GranCabrio zien er nog altijd knap uit en hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt op het gebied van kwaliteitsindruk en interieurruimte. Genoeg om er een uitstekende GT/cabrio van te maken. Alleen had de V6 wat muzikaler mogen klinken. Er is ook een elektrische versie (Folgore) met ... 761 pk.