Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Hij ziet er misschien vertrouwd uit, maar toch is deze GranTurismo, die medio 2023 werd gelanceerd, volledig nieuw ontworpen, met een structuur die voornamelijk van aluminium is. Deze coupé strekt zijn rondingen uit over een lengte van bijna 5 meter, verpakt in een erg sierlijk kleedje. Het interieur is al even elegant en de afwerking is erop vooruitgegaan, met chique materialen en over het algemeen een goede kwaliteitsindruk, al zijn er bij nadere inspectie nog wel onvolkomenheden. De twee achterste plaatsen zijn voldoende ruim voor volwassenen, althans voor korte ritten, en ook de bagageruimte is toereikend.
Onder de motorkap zul je geen atmosferische V8 vinden: het model maakt gebruik van de drie liter grote Nettuno-V6 met dubbele turbo die we kennen van de MC20. Zijn motorklank stelde ons enigszins teleur, behalve dan in de rijmodi Sport of Corsa, waarin hij wat uitbundiger wordt. De V6 levert een vermogen van 490 (Modena) of 550 pk (Trofeo), dat naar alle vier de wielen wordt gestuurd via de uitstekende achttrapsautomaat van ZF, die zowel soepel als snel is en daardoor goed bij deze GT past. Het uitgebalanceerde en van gestuurde schokdempers voorziene chassis (met een gewichtsverdeling van 52-48% voor-achter) biedt een goed compromis bieden tussen dynamiek en comfort.
De nieuwste Maserati GranTurismo ziet er nog altijd knap uit en heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt op het gebied van kwaliteitsindruk en interieurruimte. Genoeg om er een uitstekende GT van te maken. Alleen had de V6 van ons wat muzikaler mogen klinken. Deze coupé krijgt binnenkort het gezelschap van een cabrio, en van allebei zal ook een elektrische versie verkrijgbaar zijn (Folgore) met... 760 pk.