Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Het Chinese Maxus maakt deel uit van de SAIC-groep, die onder andere ook eigenaar is van het merk MG. Naast de elektrische pick-up T90 verkoopt het merk in België ook deze enorme elektrische eenvolumer met zeven zitplaatsen (of later zelfs acht). De achterdeuren schuiven elektrisch open om toegang te geven tot een gigantisch passagierscompartiment. Op de tweede rij vind je twee erg luxueuze individuele stoelen, die kunnen worden uitgerust met armleuningen, een elektrisch verstelbare rugleuning en zitting, verwarming en ventilatie, een massagefunctie en zelfs een elektrisch uitschuifbare voetsteun. Reizen in eerste klas noemen ze dat. Er zijn nog drie ruime zitplaatsen op de achterste rij. En zelfs in deze zevenzitsconfiguratie is de bagageruimte nog behoorlijk. Op dit prijsniveau laat de kwaliteitsindruk echter te wensen over (lichte kunststoffen, kraakjes en piepjes van het meubilair).
Tijdens het rijden stellen we de comfortabele ophanging en de correcte wegligging op prijs, gezien de afmetingen en het gewicht van dit voertuig. Maar de 245 pk van de elektromotor zijn niets te veel, vooral beladen. Maxus claimt een rijbereik van 440 kilometer, maar in de praktijk is dat er eerder 350. De grote batterij (van CATL) biedt vrij gemiddelde oplaadmogelijkheden op wisselstroom (maximaal 11 kW), maar erg correcte op gelijkstroom (tot 120 kW).
Dit vreemde elektrische shuttlebusje is aantrekkelijk vanwege de ruimte, de interieurinrichting en de rijkelijke uitrusting, die het erg aangenaam maken om mee te leven. Maar hij blijft buiten het bereik van doorsneegezinnen vanwege zijn zeer hoge prijs. En het totale gebrek aan imago van dit Chinese merk maakt de restwaarde erg onzeker.