Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De breakversie van de Mazda 6, die na een eerste update in 2016 een grondiger facelift onderging in de zomer van 2018, wordt voor dezelfde prijs aangeboden als de berline, maar ter compensatie levert hij 6,5 centimeter koetswerklengte in. Gezien de kortere wielbasis moet hij logischerwijze ook een stukje beenruimte prijsgeven ten opzichte van de vierdeursvariant. Hoewel zijn koffer niet de grootste in de klasse is, is hij wel een van de handigste. Zo is er het bagagescherm, dat vastgemaakt is aan de achterklep en dus mee omhooggaat als je de koffer opent. Dankzij twee hendels in de zijwanden van de koffer kun je bovendien de leuning van de achterbank neerklappen.
De motoren zijn die uit de vierdeurs, wat betekent dat ook hier de diesels voor 2021 uit de catalogus verdwenen zijn en enkel de benzines overbleven. Voor wie niet veel rijdt, is de 2.0 (145 of 165 pk) al voldoende, ondanks een gebrek aan koppel onderin, waardoor je al eens sneller moet terugschakelen. De gewillige 2.5 SkyActiv-G heeft daar minder last van, maar die heeft zijn fiscale lasten dan weer een beetje tegen. Welke versie je ook kiest, deze break vertoont een uitstekend weggedrag, dat door de kortere wielbasis levendiger is dan dat van de vierdeurs.
Deze Mazda 6 Wagon blijkt een meer dan geslaagde auto. Het voornaamste minpunt blijft het beperkende optiebeleid – sommige opties zijn enkel verkrijgbaar op de hoogste uitrustingsniveaus, en het feit dat er geen diesels meer zijn, zou ook wel eens een rem op de verkoop kunnen zetten. Gelukkig zijn de benzinemotoren best aangenaam en zuinig.