Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige B-Klasse kwam in 2019 op de markt, enkele maanden na de A-Klasse, waarmee hij nog altijd nauw verwant is. En net als die laatste onderging hij in de herfst van 2022 een lichte facelift. Voorin vinden we trouwens hetzelfde dashboard met twee grote schermen, die toegang geven tot de vernieuwde MBUX-interface met geavanceerde spraakherkenning. Vijf personen vinden makkelijk plek in deze Mercedes, die bovendien aandacht heeft voor functionele aspecten en voorzien is van tal van bergvakken. Standaard is de moduleerbaarheid beperkt tot een neerklapbare achterbankrug, maar een over 14 centimeter verschuifbare achterbank is optioneel leverbaar. De koffer zelf scoort qua inhoud in de middenmoot voor dit segment, maar de laadvloer is niet helemaal vlak met de achterbank neergeklapt.
De B-Klasse kan prat gaan op een nauwkeurig weggedrag en houdt koetswerkbewegingen netjes onder controle. Het ophangingscomfort is behoorlijk, maar op het zijdezachte wegcontact van de grote Mercedes-modellen hoef je niet te rekenen. Het motorenpalet is bijzonder uitgebreid en telt naast vier benzines (136 tot 224 pk, sinds de facelift allemaal mild hybrids) en drie diesels (116 tot 190 pk) ook nog de plug-inhybride 250 e. Die stekkerversie belooft een elektrisch rijbereik tot 69 kilometer en blijft ondanks een totaalvermogen van 218 pk en pittige prestaties fiscaal interessant in een zakelijke context.
De B-Klasse wil een jonger publiek aanspreken, door in te zetten op een moderner lijnenspel, een dynamischer weggedrag en een hypermoderne connectiviteit. Ook op motorvlak is hij helemaal met zijn tijd mee. De moduleerbaarheid is daarentegen maar matig, terwijl de prijzen typisch Mercedes zijn.