Het segment van de nog min of meer betaalbare coupé is de jongste jaren helemaal doodgebloed, maar de premiummerken bieden dergelijke modellen nog wel aan. Al heeft Mercedes wel bespaard door de C-Klasse Coupé en E-Klasse Coupé te laten opvolgen door één en hetzelfde model. Qua formaat zit die CLE Coupé, met dezelfde line-up voor de cabriotegenhanger, met een lengte van 4,85 meter netjes tussen de huidige C- en E-Klasse in, maar zijn interieur lijkt toch vooral geïnspireerd door de kleinste van de twee. Vergeleken daarmee moeten de inzittenden wel enkele centimeters been- en vooral hoofdruimte inleveren. De koffer van deze tweedeurs heeft een mooi volume van 420 liter.
Onder de motorkap omvat het huidige aanbod viercilindermotoren (benzine met 170, 204 of 258 pk en diesel met 197 pk) en zescilindermotoren (alleen benzine, met 381 pk voor de 450 en 449 pk voor de AMG 53). Deze worden allemaal bijgestaan door een elektromotor geïntegreerd in de negentrapsautomaat, voor een boost van 23 pk en 205 Nm. Er is ook een potige plug-inhybride variant bij AMG gepland alsook een goede oude V8. Ondanks een iets verlaagde ophanging verschilt het rijgedrag niet wezenlijk van dat in de C- of E-Klasse. Wat betekent dat ook deze coupé een hoogstaand compromis tussen comfort en dynamisme weet neer te zetten, dat je door middel van de optionele adaptieve schokdempers en de meesturende achterwielen naar een nog hoger niveau kunt tillen.
De Mercedes CLE is de C- of E-Klasse voor estheten, die bereid zijn een beetje van de functionaliteit en de binnenruimte op te offeren voor extra stijl en présence. Een fijne én verfijnde mix, maar wel eentje met een stevig prijskaartje.