- Score redactie 15.35 /20
De afgelopen jaren zijn we getuige geweest van de grote leegloop in het segment van de cabrio’s. Slechts een handvol modellen blijft hardnekkig weerstand bieden in een autowereld die alleen nog maar oog lijkt te hebben voor de SUV en voor elektrificering. De mainstreamconstructeurs hebben de handdoek allemaal al een poosje in de ring gegooid, maar de premiummerken zijn het aan hun status verplicht om nog een cabrio te blijven aanbieden. Zeker Mercedes, dat altijd een groot voorvechter is geweest van de stijlrijke vierzitscabrio.
Nog niet eens zolang geleden telde het gamma van de constructeur uit Stuttgart maar liefst zes open modellen (zeven als je ook de Smart Fortwo Cabrio meetelt): de C-, E- en S-Klasse Cabrio bij de vierzitters en de SLC, SL en AMG GT Roadster bij de tweezitters. Anno 2024 schieten er daar nog welgeteld twee van over: de exclusieve AMG SL Roadster en deze nieuwe CLE Cabriolet.
Volgens het merk zelf is dit nieuwe model de perfecte synthese van de vorige C- en E-Klasse Cabrio, in werkelijkheid is het vooral een slimme manier om de restanten van de oude C-Klasse Cabrio op te warmen en te verpakken in een mooi marketingverhaal, er een nieuwe naam op te plakken en het geheel voor een hogere prijs te vermarkten. Maar het is te nemen of te laten, en wie het zich kan betalen, zal het zich allemaal niet aan het hart laten komen.
Eerder C- of E-Klasse?
Laten we een kat een kat noemen: de nieuwe CLE is in de eerste plaats een evolutie van de vorige C-Klasse Coupé en Cabrio. Maar dat is zeker niet negatief bedoeld, want die basis werd op alle vlakken verbeterd. Een vierzitscabrio die naam waardig kan niet anders dan flink uit de kluiten gewassen zijn, en dat is meteen het grootste verschil met de oude C Cabrio: van 4,68 meter in de lengte gaat het naar 4,85 meter voor deze CLE.
En toch zie je dat er niet aan, want uiterlijk ligt de CLE sterk in het verlengde van zijn voorganger, zeker als je hem van opzij bekijkt. Waardoor het nieuwe van deze CLE Cabriolet, hoe chic hij ook mag zijn, al meteen onopgemerkt dreigt te blijven… Gelukkig weet zijn voor- en achteraanzicht zich meer te onderscheiden. De koplampen zijn sterker gelift, terwijl de achterlichten nu samen zijn ondergebracht in één strip… die ons eerlijk gezegd wel wat aan de huidige Smarts doet denken.
Kortom, het voelt allemaal wat déjà-vu aan, maar tegelijk blijft het allemaal onmiskenbaar erg elegant. ‘Puur’ lijkt ons nog de beste omschrijving van het lijnenspel, ongeacht of de kap nu open of toe is. Het bedieningsmechanisme van dat wegklapdak werkt nu overigens volledig elektrisch, dus zonder de typische hydraulische geluiden van weleer. Openen of sluiten kan in 20 seconden, en tot een snelheid van 60 km/u. Het merk benadrukt dat de auto vele uren in de windtunnel heeft doorgebracht om de geluidsisolatie te optimaliseren en ervoor te zorgen dat de waterdichtheid zelfs bij 250 km/u nog gegarandeerd blijft.
Foto’s: Jonathan Godin
- Elegante lijn
- Algemeen comfort en rijplezier
- Redelijk verbruik
- Bijzonder hoge prijs
- Filtering met 20-duimvelgen
- Onhandige koffer
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz CLE
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!