Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Mercedes CLE 200 Cabriolet (AMG Line)

Geschreven door Laurent Blairon op

De aangeboren klasse van de nieuwe Mercedes CLE Cabriolet smeekt eigenlijk om een nobele zescilinder in het vooronder. Maar ook met een tweeliter-viercilinder in de neus is deze levensgenieter niet te versmaden.

72.358 €
  • Score redactie 15.35 /20

Mercedes mag dan al de keuze qua open modellen hebben gedecimeerd, dat geldt niet voor het motoraanbod, want dat blijft in deze CLE erg uitgebreid. De Cabriolet telt niet minder dan zes opties, allemaal voorzien van mildhybride ondersteuning. Naast een diesel (220 d van 197 pk) gaat het om twee varianten van de zescilinder (de CLE 450 van 381 pk en de AMG 53 van 449 pk), en vooral drie versies van de tweeliter-viercilinder op benzine, goed voor 170 pk (CLE 180), 204 pk (CLE 200) of 258 pk (CLE 300). Wij kozen hier voor de middelste van die drie, ook omdat Mercedes verwacht dat die CLE 200 het gros van de Cabriolet-verkoop zal uitmaken. 

Deze viercilinder, intern bekend onder de naam ‘M254’, werd in 2021 ingewijd door de huidige C-Klasse (de ‘W206’). Dit blok, dat wordt geassembleerd in de fabriek van Untertürkheim, een voorstad van Stuttgart, is in de eerste plaats ontworpen met spaarzaamheid en efficiëntie in het achterhoofd – zijn cilinderwanden zijn bijvoorbeeld voorzien van een nanocoating, om de wrijving te verminderen. Voor de drukvoeding zorgt een twin scroll-turbo met vaste geometrie, die volgens Mercedes minder energie vergt en alerter reageert dan het exemplaar in zijn voorganger.

Elektrische turbo

De klassieke turbo krijgt echter vooral de hulp van een kleine elektrische BorgWarner-compressor, die de turbine op snelheid brengt bij lage toeren wanneer de uitlaatgasstroom nog niet sterk genoeg is. Een technologie afkomstig uit de F1, die zowel het rijplezier ten goede komt (van inertie is hoegenaamd geen sprake meer) als het rendement verbetert. Het soort innovatie dat ervoor zorgt dat de verbrandingsmotor zijn laatste woord nog niet gezegd heeft.

De viercilinder wordt altijd gekoppeld aan de 9G-Tronic-automaat die het volledige CLE-gamma gebruikt, en die in zijn behuizing ook een starter-alternator van de tweede generatie omvat. Die werkt op een spanning van 48 volt en kan indien nodig een boost tot 23 pk en 205 Nm geven. Niet zozeer met de bedoeling om van de CLE 200 een sportieveling te maken, wel om de hernemingen wat meer schwung te geven of om enkele druppels benzine te sparen, door de verbrandingsmotor stil te leggen bij het uitrollen of bij het freewheelen op de snelweg. Bij het vertragen kan de starter-alternator ook kinetische energie recupereren.

Geen Hyperscreen

Het MRA-2-platform waarop het CLE-gamma rust, is uiteraard compatibel met de jongste rijhulpsystemen… waarvan een groot deel wel niet standaard is. 
Zo moet je 484 euro bijbetalen voor een actieve cruisecontrol. Diezelfde Distronic, maar dan ook voorzien van de mogelijkheid om automatisch de snelheid aan te passen aan de geldende limieten, zit eveneens vervat in het Rijassistentie-pakket Plus, dat voor 2.420 euro verder nog een actieve stuurassistent omvat en het Pre-Safe Impulse Side, dat de inzittenden voorbereidt op een nakende impact van opzij.

Wat het digitale deel betreft (zie ook Connectiviteit), is het vooral jammer dat de CLE geen recht heeft op het Hyperscreen uit de E-Klasse…

  • Geteste versie

  • mercedes CLE Cabriolet CLE 200 Cabriolet AMG Line

  • Categorieën

    • Cabriolets

    Brandstof

    • GASO

    CO2

    154 tot 166gr WLTP

    Vermogen

    204 CV

    Lengte

    4850 m

    Koffervolume

    385 L

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz CLE

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker