Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Net als zijn twee voorgangers is ook de huidige Mercedes CLS in feite niets anders dan een E-Klasse met een spannender uiterlijk – met een aflopende daklijn die onvermijdelijk de hoofdruimte achterin wat aantast. Deze derde generatie stamt uit 2018 en kreeg in de loop van 2021 een kleine opfrisbeurt, herkenbaar aan de nieuwe neus. Binnenin wordt het dashboard overheerst door de twee multimediaschermen van 12,3 duim, waarbij het Comand-systeem zich sinds de facelift laat bedienen met een touchpad, zoals in andere Mercedessen. Tegelijkertijd deed het stuurwiel uit de E-Klasse zijn intrede, met aanraakgevoelige zones in plaats van echte knoppen. Voor de veiligheidssystemen gaat de CLS bij de S-Klasse leentjebuur spelen, ook voor de semi-autonome assistent, die weliswaar naar de optielijst werd verwezen.
Het motorpalet werd in 2021 nog eens opnieuw geordend, met enkel tweeliter-viercilinders en drieliter-zescilinders. Zo is bij de benzines de 350 een 2.0 van 299 pk, terwijl de 450 een 3.0 is van 367 pk. Dieselen kan met een 220 d van 194 pk, een 300 d van 265 pk en een 400 d van 340 pk. Alle motoren zijn gekoppeld aan een negentrapsautomaat met koppelomvormer en behalve voor de minst krachtige benzine en diesel is ook vierwielaandrijving standaard.
De Mercedes CLS is een zeer aangename reisgezel die ook nog eens prettig rijdt. Helaas eist de coupévormgeving haar tol, wat zich vertaalt in een beperkte hoogte achterin en krappe deuropeningen. En de uitgebreide optielijst doet de prijs zeer snel oplopen. Deze gedroomde kilometervreter komt het beste tot zijn recht met de zescilinder.