Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2020 gelanceerde en in 2023 gefacelifte GLB zorgt voor interne concurrentie in de Mercedes-SUV-stal: met zijn 4,63 meter is hij amper 3 centimeter korter dan de GLC. En om die laatste helemaal een hak te zetten kan hij ook nog eens zeven inzittenden plaats bieden. Binnenin verraadt het dashboard de verwantschap met de A- en B-Klasse-familie. Het ziet er allemaal knap uit, maar sommige harde kunststoffen zijn het Mercedes-logo onwaardig. Achterin is de bank onvoldoende gewelfd en is de harde en smalle middelste zitplaats oncomfortabel, maar aan beenruimte is er geen gebrek. Als optie biedt Mercedes nog een verschuifbare achterbank aan. De twee zitjes in de koffer zijn geschikt voor personen tot 1,70 meter. Met zeven zitplaatsen in gebruik schiet er niet veel koffer meer over; met de derde rij in de vloer geklapt kan er wél flink wat bagage mee.
Deze SUV vertoont een degelijk weggedrag, zowel in de versies met voorwielaandrijving als in de 4Matic-uitvoeringen. Een warm aanbevolen optie is de gestuurde schokdemping, die in haar comfortstand boterzacht is. De motoren zijn bekend uit de rest van de A- en B-familie, met aan benzinezijde vermogens van 136, 163, 224 of 306 pk, sinds kort allemaal voorzien mildhybridetechnologie; de diesels zijn 116, 150 of 190 pk sterk. In tegenstelling tot de GLA heeft de GLB geen recht op een plug-inversie, maar een volledig elektrische uitvoering (EQB) is er wél.
De bijzonder veelzijdige Mercedes GLB is een slimme, comfortabele en praktische SUV met plaats voor het hele gezin – het is trouwens de enige Duitse premiumzevenzitter in deze prijsklasse. De 1.3-benzine van 163 pk is een prima keuze, al is de (ietwat luidruchtige) 2.0-diesel van 150 pk nóg zuiniger en amper duurder.