Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige GLE debuteerde eind 2018 en kreeg enkele maanden later opnieuw het gezelschap van een Coupé-variant. In 2023 kreeg de familie een technische, technologische en esthetische opfrisbeurt. De GLE Coupé is als rivaal voor de BMW X6 wat sportiever georiënteerd en heeft geen recht op de zeven zitplaatsen die wél verkrijgbaar zijn in de gewone GLE. Hetzelfde geldt voor de elektrisch (!) verschuifbare achterbank. Voorin zien we twee grote schermen van 12,3 duim, inclusief het vernieuwde MBUX-multimediasysteem met geëvolueerde stemherkenning.
Onderweg ligt de klemtoon vooral op comfort: tegen meerprijs is de GLE beschikbaar met luchtveren, en zelfs met de E-Active Body Control-ophanging (enkel op de zescilinders). Dat systeem regelt continu de hardheid van de ophanging per wiel afzonderlijk, zodat van koetswerkbewegingen bijna geen sprake meer is. Bovendien scant een camera de weg enkele meters voor de auto, zodat de ophanging kan anticiperen op oneffenheden. Het motorgamma omvat vier-, zes- en achtcilinders op benzine en diesel, met vermogens van 296 tot 612 pk en allemaal voorzien van een starter-alternator op 48 volt. Maar vooral de twee plug-inhybrides (350 e en 350 de) zijn gegeerd. Dankzij hun enorme batterij van 31,2 kWh kunnen ze meer dan 100 kilometer elektrisch afleggen.
De GLE komt comfortabeler voor de dag dan ooit tevoren. Dit is een bijzonder aangename luxe-SUV, die in het geval van de klassieke versie bovendien gezegend is met een mooie binnenruimte en tot zeven zitplaatsen biedt. Alleen is alle toptechnologie optioneel, waardoor de zo al hoge basisprijs nog verder oploopt.