Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Dit is alweer de zesde generatie van de Astra. Om redenen van synergie deelt hij veel van zijn componenten met andere Stellantis-modellen, waaronder de Citroën C4, DS 4 en Peugeot 308. Maar het koetswerk is natuurlijk wel specifiek, net als het interieur, met het dubbele digitale display (bestaande uit twee schermen van 10 duim) dat werd ingehuldigd in de SUV Mokka. Chic! Achterin zijn de passagiers evenwel minder goed af: de instap is smal en de knieruimte beperkt. Ook de kofferruimte houdt niet over voor gezinsuitstapjes. De afwerking is vrij geslaagd, maar we betreuren sommige kunststoffen die gevoelig zijn voor krassen.
Deze Opel pakt uit met allerlei rijhulpsystemen, maar de spoorassistent is opdringerig. Om optimaal te genieten van de rijervaring is het dus zaak die meteen uit te schakelen. Het onderstel is stijf en efficiënt opgehangen, zodat de rolneiging haast tot nul wordt herleid. Voeg daarbij een nauwkeurige en perfect centrerende stuurinrichting, en het resultaat is een rijdynamiek van de bovenste plank. Dit alles zonder afbreuk te doen aan het comfort, dat eveneens verzorgd is. De motoren zijn van Franse makelij. Naast de benzines (110 of 130 pk) en diesels (130 pk) zijn er ook twee plug-inhybrides (180 en 225 pk), waarvan de 12,4kWh-batterij officieel een elektrisch rijbereik van 60 kilometer biedt. Een volledig elektrische versie wordt verwacht in 2023.
De nieuwe Astra is een verleidelijke berline. Niet alleen door zijn look, maar ook door de kwaliteit van zijn onderstel, dat bakken rijplezier verzekert. Het lijkt er evenwel op dat de ruimte achterin, voor zowel de inzittenden als hun bagage, niet op het prioriteitenlijstje van de ontwerpers stond...