Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De jongste generatie van de Astra is gebaseerd op een Frans platform, dat ook de basis vormt voor onder meer de Peugeot 308. Met een langere wielbasis en een grotere achteroverhang is de Astra break 26,8 centimeter langer dan de berline, waarmee hij zijn dashboard deelt. De koffer is hier uiteraard veel toegankelijker en ruimer, met een volume van bijna 600 liter onder de bagageafdekking. De stouwruimte van de plug-inhybrideversie is wel wat kleiner, omdat de vloer iets hoger ligt vanwege de installatie van de aandrijfbatterij.
De motoren zijn Frans en identiek aan die van de Peugeot 308. De diesel is de bekende 1.5 met 130 pk en aan benzinezijde gaat het om de 1.2-driecilinder met 110 of 130 pk. Dat klinkt misschien bescheiden, maar de huidige Astra is wel lichter dan zijn voorgangers op het GM-platform. Daarnaast zijn er ook nog twee plug-inhybrides (180 of 225 pk als GSe), die fiscaal interessant zijn voor zakelijke bestuurders. De 12,4kWh-batterij zou een elektrisch rijbereik tot 60 kilometer mogelijk maken. Tot slot wordt nog een volledig elektrische versie verwacht in 2023. In alle gevallen vertoont de Astra Sports Tourer dankzij zijn langere wielbasis een iets betere wegligging dan de berline, in combinatie met een goed veercomfort.
Deze breakversie corrigeert het belangrijkste minpunt van de berline, met name een wat kleine koffer. Hier is ruimte zat voor bagage, maar dat doet niets af aan de charme van het model. En bovendien verleent de Franse engineering deze Duitse break ook een aangenaam snedig weggedrag.