Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Met een lengte van 4,64 meter is de 308 SW 28 centimeter langer dan de vijfdeurs, een verschil dat hem gedeeltelijk in de wielbasis zit en gedeeltelijk in de achteroverhang. Dat resulteert in een riant koffervolume van meer dan 600 liter onder het bagagescherm, of 1.634 liter met de achterbank neergeklapt (in drie delen). Let wel, de plug-inhybride (en elektrische) versies moeten vanwege de batterij 60 liter inboeten. Het interieur is identiek aan dat van de berline; ook hier maken de gebruikte materialen over het algemeen een degelijke indruk, maar de ruimte achterin blijft beperkt. De instrumenten zijn standaard digitaal, en ook het aanraakscherm op de middenconsole (met een diameter van 10 duim) is altijd van de partij.
Het motorenpalet getuigt van een brede spreidstand, met naast de elektrische versie van 156 pk ook nog een 1.5 BlueHDi-diesel (130 pk) met achttrapsautomaat en een 1.2 Puretech op benzine. In tegenstelling tot bij zijn Stellantis-confraters, de Citroën C4 en de Opel Astra, is deze laatste er hier enkel met mildhybride hulp – en dus 136 pk. Bij lage snelheid kan die (heel kort) op stroom rijden, al kan hij niet tippen aan de 66 elektrische kilometers van de plug-inhybride (de 1.6-turbo, enkel nog met 180 pk). Het weggedrag doet de reputatie van Peugeot alle eer aan, met een snedige voortrein en een stuurinrichting die veel gevoel geeft. Alleen de centreerneiging van het stuur had beter gekund.
De 308 SW is groot geworden, zowel qua binnenruimte als qua afwerking en technologische snufjes, terwijl hij als vanouds ook prettig stuurt, zoals het een goede Peugeot betaamt. Kortom, al het goede van zijn voorgangers, maar met nog wat meer verfijning en zachtheid erbovenop.