Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Met zijn 4,78 meter is de knappe 508 SW, die in 2023 gefacelift werd, amper langer dan de berline en hij heeft dan ook niet de ambitie om records te breken qua laadvolume. Desondanks scoort hij met 530 liter onder het bagagescherm perfect in de middenmoot voor dit segment. En bovendien werd veel zorg besteed aan de toegankelijkheid, door de tildrempel laag bij de grond te houden (63,5 centimeter). Het totale laadvolume bedraagt 1.780 liter. Het dashboard is hetzelfde als dat van de vijfdeurs. De i-Cockpit ziet er fris en up-to-date uit, maar de ergonomie is net als bij de berline voor verbetering vatbaar. De achterpassagiers genieten hier 4 centimeter meer hoofdruimte, maar de beenruimte is niet overweldigend.
Het onderstel biedt een magistraal evenwicht tussen comfort en dynamiek, zelfs met de passieve schokdempers van de basisversies. Het klassieke motorgamma is behoorlijk gekortwiekt: enkel de 1.2 PureTech van 130 pk en even krachtige 1.5 BlueHDi zijn nog leverbaar. Daarmee lijkt Peugeot de rode loper te willen uitrollen voor de voortaan drie plug-inhybrides: de Hybrid van 180 of 225 pk en de sportieve PSE, die in totaal 360 pk in de strijd gooit. De hybridetechniek is netjes geïntegreerd, zodat je geen liter aan bagageruimte verliest.
Zonder de functionaliteit helemaal op te offeren kan de 508 SW prat gaan op een bijzonder sterke persoonlijkheid, en in deze categorie is dit ongetwijfeld een van de leukste – én comfortabelste – modellen om mee te rijden. Al laat Peugeot wel de particuliere koper wel wat in de kou staan door zo sterk op de plug-inversies in te zetten.