Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Dé Porsche 911 bestaat niet, want net als zijn voorgangers komt ook de begin 2019 gepresenteerde 992-generatie van het iconische sportmodel in verschillende gedaantes. Zo heb je de keuze uit drie verschillende koetswerkvarianten. Naast de Coupé is er immers de Cabrio, met een kapconstructie die 70 kilogram toevoegt, nauwelijks plek inneemt en in een oogwenk (12 seconden) opengeklapt kan worden. En naar goede gewoonte is er ook weer een Targa, die het midden houdt tussen de gesloten en de open 911.
De motoren zijn altijd voorzien van drukvoeding. De drieliter-zescilinderboxer ontwikkelt 385 pk in de Carrera en 450 pk in de Carrera S, en zelfs 480 pk in de GTS – misschien wel de meest complete 911 van het moment. Daarboven blijven de Turbo (580 pk) en Turbo S (650 pk) vasthouden aan een 3,8-liter, terwijl de puristen hun hartje kunnen ophalen aan de GT3 en zijn atmosferische (!) 4.0 van 510 pk. Die laatste kan trouwens ook als discrete Touring geleverd worden, zonder het typische spoilerwerk van deze versie. Voor de circuitfanaten stoomt Porsche de GT3 RS klaar, eigenlijk een voor de openbare weg gehomologeerde racewagen die optimaal profiteert van de knowhow die de Duitse constructeur vergaarde in de autosport. Je gading nog steeds niet gevonden? Daarvoor houdt Porsche een heleboel speciale versies achter de hand, zoals de Sport Classic.
De 911 ‘type 992’ is meegaander geworden, beschaafder ook. De forens in ons kan dat bijkomende gemak alleen maar toejuichen. De purist daarentegen had toch ook van de Carrera-varianten graag wat meer karakter gezien – en vooral gehoord. Absoluut gezien blijft dit echter een referentie in zijn soort.