In Europa wordt de ‘oude’ Macan op benzine niet meer verkocht, maar sinds begin 2024 is wel zijn elektrische opvolger verkrijgbaar. Zijn fastback-profiel verleent hem niet alleen een krachtige pose, maar ook een gunstige stroomlijncoëfficient (0,25). Tegelijk groeide het koetswerk 10,4 centimeter, voornamelijk tussen de wielen. Ten voordele van de binnenruimte én het laadvolume, dat oploopt tot 540 liter. Laadkabels passen in een 84 liter groot bergvak in de neus. Achter de drie grote schermen – waarvan eentje voor de voorste passagier – draait Android Automotive-software.
Samen met de elektrische Macan ging ook het PPE-platform in première. Deze onderbouw steunt op een 800-voltarchitectuur, waardoor de 100 kWh (netto 95 kWh) grote lithium-ionbatterij (van het NMC-type) op gelijkstroom met 270 kW kan worden opgeladen. Aan een 400-voltstation splitst de elektronica het batterijpakket (virtueel) in twee gelijke helften, om alsnog supersnel te laden. Elke Macan is standaard uitgerust met twee motoren – één per as – en heeft dus vierwielaandrijving. De Macan 4 is 388 pk sterk (408 pk met de launch control actief); de Turbo kan rekenen op maximaal 639 pk en sprint in 3,3 seconden naar 100. Vierwielsturing en een elektronisch sperdifferentieel achteraan (inclusief vectoriële koppelverdeling) zijn optioneel, net als adaptieve schokdempers, al dan niet in combinatie met luchtvering.
Of het nu is door zijn prestaties, zijn laadcapaciteiten of zijn uitrustingsmogelijkheden, de elektrische Porsche Macan behoort in alles tot het beste wat de markt vandaag te bieden heeft. En natuurlijk heeft zoiets zijn prijs, zeker omdat een bezoek aan de optielijst onvermijdelijk is.