Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2019 gelanceerde Taycan is een volledig elektrische vierzitter die comfort en sportiviteit wil verzoenen. Achter het stuur gaat alle aandacht naar het hoogtechnologische én gebogen instrumentenpaneel. Fysieke knoppen zijn er niet meer. Achterin biedt de Taycan twee minder comfortabele zitplaatsen en de koffer is ronduit klein voor een auto van net geen 5 meter lang. Kortom, functionaliteit was hier geen prioriteit. Porsche is er daarentegen wel in geslaagd om zijn sportieve DNA ook in dit elektrische model te injecteren; zijn bulkgewicht van meer dan 2,2 ton countert de Taycan met het laagste zwaartepunt uit de geschiedenis van het merk. Verder maakt hij gebruik van een tweetrapsautomaat om én een geheide spurt én een hoge topsnelheid te kunnen garanderen.
Er zijn verschillende varianten, waarbij het motorvermogen varieert van 300 kW tot 560 kW. De batterij is 71 of 83,7 kWh groot. Doordat de spanning in de batterijen tot maar liefst 800 volt kan oplopen, kan snelladen aan een gelijkstroomlaadpaal in een recordtempo gebeuren; aan een thuislaadstation houdt de Taycan het bij 11 kW. Door middel van verschillende updates werkt Porsche voortdurend aan het energiebeheer van de elektrische aandrijflijn, waardoor de Taycan zuiniger wordt. Die veranderingen worden echter niet apart gehomologeerd, waardoor het theoretische rijbereik ongewijzigd blijft (van 375 tot 435 kilometer).
Weinig auto’s zijn zo uitgewerkt, doordacht en complex als deze elektrische Porsche. Niets werd aan het toeval overgelaten en alle technische keuzes verzetten de bakens in de categorie. Maar het allerbelangrijkste is dat de Taycan rijdt als een echte Porsche. Op die manier loodst hij het merk uit Zuffenhausen een nieuw tijdperk binnen.