Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Ateca kwam in 2016 op de markt en kreeg in de loop van 2020 een facelift, die deze SUV naast een nieuwe neus ook een opgewaardeerd multimediasysteem opleverde. Zijn technische basis deelt de Ateca met de Volkswagen Tiguan, al is dat modulaire MQB-platform hier wel duchtig ingekort. Gelukkig blijft dat zonder al te veel gevolgen voor de binnenruimte op de achterbank, want die blijft meer dan interessant voor een auto die nog geen 4,40 meter lang is. Anderzijds moet de Ateca het wel stellen zonder de verschuifbare of verstelbare achterbank van de Tiguan, en ook de voorste passagiersstoel is hier niet langer neerklapbaar. De koffer behoudt een riant volume. De voorste inzittenden kijken uit op een dashboard dat vrij klassiek oogt. Het geheel is over het algemeen degelijk afgewerkt, ook al zijn er hier en daar nog wat harde kunststoffen te vinden.
Onder de motorkap vinden we geen plug-inhybrides, wel klassieke benzine- en dieselmotoren, met vermogens van 110 tot 190 pk (de 300 pk sterke tweeliter-benzine wordt verkocht onder het submerk Cupra). Ondanks een ietwat stug wegcontact wordt de Ateca nooit oncomfortabel, en zijn rijgedrag is zelfs vrij dynamisch te noemen, ook al laat het onderstel zich af en toe betrappen op trekkrachtverlies – de vierwielaandrijving 4Drive past daaraan een mouw, maar is voorbehouden voor de krachtigste benzinemotor.
De Ateca is bijna net zo ruim als de VW Tiguan waarop hij gebaseerd is. Dat hij wat minder moduleerbaar is, is hem vergeven als je ziet hoeveel minder hij kost. Alles weloverwogen is dit een rationeel en interessant aanbod in dit segment.