Skoda daalt de ladder af met deze elektrische Elroq, die met een vanafprijs van 36.490 euro en een lengte van 4,50 meter als een toegankelijkere versie van de succesvolle Enyaq doorgaat. Technologisch zijn de ingrediënten ook anders uitgestrooid, want naast de batterij van 82 kWh (in de ‘85’, met een theoretisch rijbereik van 579 kilometer) pakt het kleinere broertje verder uit met een kleinere batterij van 63 kWh (‘60’, 449 kilometer) of zelfs 55 kWh (‘50’, 374 kilometer). Een breed aanbod dus. Schatplichtig aan zijn SUV-looks en het MEB-platform van de VW-groep volgt er nog een 85x-versie met dubbele elektromotor, en dus vierwielaandrijving.
Door het speciaal ontwikkelde EV-platform biedt de Elroq toch genoeg ruimte aan vier volwassenen ondanks zijn compacte formaat en houdt hij het functioneel met een overvloed aan USB-C--aansluiting en 470 tot 1.580 liter in de koffer. Niet genoeg om de Scenic van Renault te verslaan, maar het volstaat wel. Ook het snelladen, dat in de krachtigste versie op 175 kW piekt en in de twee lagere op 165 en 145 kW, is adequaat. Afgemeten aan de verschillende batterijformaten eindig je onder het halfuur voor een laadbeurt van 10 naar 80 procent. Een typisch pientere Skoda-vondst: de laadkabel kun je opbergen in een netje onder de hoedenplank. Keurig... Het rijgedrag is zoals je dat van een Skoda mag verwachten. De Elroq doet voorbeeldig zijn ding zonder ergens in uit te blinken. Een puntje van kritiek zijn de remmen, die wat inconsistent aanvoelen.
Zoals zijn naam het al doet vermoeden, is deze Elroq de elektrische tegenhanger van de Karoq. Zijn technologie is bekend, en niet zonder merites, al voegt Skoda er deze keer wel een toegankelijk prijskaartje aan toe. Een succesrecept-in-wording.