Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De vierde generatie van de Octavia (uit 2020) staat op hetzelfde MQB EVO-platform als de VW Golf en de Seat Leon. Inzake binnenruimte doet de Combi exact even goed als de vijfdeurs – de twee koetswerkvarianten zijn trouwens exact even lang – maar de koffer is hier met een volume van 640 tot 1.700 liter nog een maatje groter. Binnenin wordt het tweespakige stuurwiel omringd door digitale displays: eentje van 10,25 duim voor de instrumenten en een centraal infotainmentscherm dat afhankelijk van het uitrustingsniveau 8,25 of 10 duim meet. Het geeft de Octavia een hightech toets, ook al is de integratie van bijvoorbeeld de klimaatregeling in het aanraakscherm ergonomisch geen verbetering.
Het motorenpalet van de Octavia Combi bestaat nog uit drie benzines (110 tot 245 pk) en drie diesels (115 tot 200 pk). De CNG-versie (130 pk) en de twee plug-inhybrides (204 en 245 pk) zijn echter stilletjes uit het gamma verdwenen – net als de berlineversie van de Octavia trouwens. Net als bij zijn neefjes binnen de VW-groep verschilt de onderstellay-out van de Octavia naargelang van het motorvermogen. Vanaf 150 pk kun je genieten van een meerarmige achteras, de minder krachtige versies houden het bij een torsieas. Dat laatste is zeker geen ramp, want al bij al legt de Octavia duidelijk de nadruk op comfort, ook al blijft het bochtengedrag vrij van kritiek.
De Octavia Combi oogt eleganter dan zijn voorganger, met ook een upgrade qua comfort en luxe, zonder aan praktisch gemak in te boeten. Het aanbod telt bovendien voor elk wat wils, tenminste voor wie niet op zoek is naar een PHEV. Alleen is deze gezinsvriend niet meer zo vriendelijk voor de portemonnee...